تفاوت WAP و GPRS در چیست ؟

اپراتور اول تلفن همراه ایران،‌ اینترنت همراه خود را با عنوان GPRS و WAP ارائه می‌کند، و برای فعال‌سازی سرویس GPRS خود ابتدا این سوال را از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید سرویس خود را بر اساس WAP یا GPRS فعال کنید؟

با استفاده ازپروتکل برنامه‌های کاربردی بی‌سیم (Wireless Application Protocol) می‌توان از اکثر قابلیت‌ها و پروتکل‌های ارتباطی شبکه جهانی اینترنت نظیر ایمیل، مرور وب، UDP، IP، XML و WML بهره برد.

در تعاریف این پروتکل آمده است که WAP برای نمایش صفحات وب از زبان نشانه‌گذاری بی‌سیم (Wireless Markup Language: WML) استفاده می‌کند.
این زبان با زبان نشانه‌گذاری دستگاه‌ها قابل حمل (Handheld Device Markup Language: HDML) و زبان نشانه‌گذاری امتدادپذیر (XML) نیز سازگاری کامل دارد.
تفاوت WML با HTML که معروف‌ترین زبان نشانه‌گذاری است در فرازبانی بودن WML است. به این ترتیب با تعریف برچسب‌ (Tag) می‌توان طراحی و گسترش مطالب را آسان‌تر کرد.
سرویس WAP با سرویس‌های دیگر موبایل نیز سازگاری دارد: *سرویس پیام کوتاه (SMS) *سرویس (CSD (High-Speed Circuit-Switched Data *سرویس GPRS *سرویس (USSD (Unstructured Supplementary Services Data
گفته شده است تفاوت WAP با GPRS یا ۳G در سرعت و قابلیت‌ آن است و این سرویس در مقایسه با ADSL و ۳G سرعت بسیار ناچیزی دارد که البته مطالب WML فاقد عکس و مطالب گرافیکی بسیار سنگین هستند و به همین دلیل کاربران WAP با مشکل سرعت روبرو نیستند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.