تفکیک موسیقی هنری و مردم ‌پسند از یکدیگر آسان نیست!

۲۵خردادماه،

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2013/01/7c4bf8b6384486379b2dde69f73df0ea.jpg

«مجید کیانی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: با اعمال تغییراتی اندک در موسیقی هنری، می‌توان آن را به فضای مردم پسند ‌کشاند.
وی ادامه داد: نوع قضاوت شرقی‌ها در تفکیک موسیقی، «ارزشی» است و در این ارزش گذاری قرار نیست که موسیقی امری بد یا خوب شناخته شود، بلکه قرار است با نگاهی فلسفی به این دو نوع موسیقی پرداخته شود.
این مدرس و پژوهشگر موسیقی گفت: وظیفه اصلی یک آهنگساز، خواننده یا نوازنده انتقال صادقانه پیامی است که در محتوای موسیقی نهفته و به عنوان یک ضرورت مهم شناخته می‌شود و نباید با احساسات، رویا و خیالپردازی کورکورانه به تحلیل یک موسیقی پرداخت.
به گفته کیانی، هر فردی با درجه آگاهی که دارد به انتخاب موسیقی مورد علاقه خود می پردازد.
وی در تشریح موسیقی هنری گفت: آنچه به عنوان موسیقی هنری می‌شناسیم، همان تصویر انسانی است که در موسیقی نهفته شده تا شنونده بتواند محتوای آن را درک کند، در صورتی که در موسیقی مردم پسند خبری از اندیشه نیست و از لحاظ حالت و مضمون نیز، کاملا تکراری است.
این استاد و نوازنده پیشکسوت سنتور افزود: علاقه نباید به پیش قضاوت در مورد موسیقی بیانجامد و سبب شود تا از هر نوع موسیقی لذت برده و یا به تحلیل و چگونگی انواع موسیقی دست بزنیم، بلکه باید از موسیقی نیز مانند سایر هنرها و علوم به یک شناخت صحیح رسیده و در جهت منافع آن گام برداریم.

منبع: ایرنا

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.