تقاضای نفت اوپک به زیر ۳۰ میلیون بشکه می‌رسد

۲۳ آبان ،

10054.jpg

آژانس بین‌المللی انرژی تقاضای نفت اوپک را برای سال آینده میلادی ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود را درباره تقاضای نفت اوپک برای مابقی سال ۲۰۱۲ با ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش به روزانه ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و برای سال آینده با روزانه ۲۰۰ هزار بشکه کاهش به ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تنزل داد.

این در حالی است که تولید نفت اوپک در ماه اکتبر ۳۱ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز بود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش تفسیری ماهانه خود اعلام کرد: عرضه جهانی نفت در ماه اکتبر در مقایسه با ماه پیش با روزانه ۸۰۰ هزار بشکه افزایش به ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این افزایش به سبب جهش در تولید از سوی کشورهای قاره آمریکا و دریای شمال بوده است. این افزایش کاهش خفیف تولید نفت اوپک را که عمدتا به سبب اختلال در عرضه نفت نیجریه بود، جبران کرد.

ماریا فاندرهون، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: آنچه که اکنون شاهد آن هستیم این است که بازار به خوبی تامین است.

عبدالله البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) نیز پس از انتشار یافتن گزارش تفسیری آژانس در کنفرانسی در لندن به همراه ماریا فاندر هوون گفت: هیچ کمبودی در بازار نفت وجود ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش تفسیری خود گفت: تولید جهانی نفت در مقایسه با سال پیش، دو میلیون بشکه در روز افزایش یافته که ۸۰ درصد این افزایش از سوی اعضای اوپک و میعانات گاز طبیعی بوده است.

آژانس در گزارش تفسیری خود اضافه کرد: تغییر در عرضه نفت از سوی آمریکای شمالی، افزایش تولید نفت عربستان و عراق به بالاترین سطح ۳۰ سال اخیر و تولید بی‌سابقه روسیه سبب جبران کاهش نفت در نقاط دیگر شده است.

پیش‌بینی می‌شود تولید کشورهای غیر عضو اوپک در سال ۲۰۲۴ میلادی با ۸۶۰ هزار بشکه در روز افزایش به ۵۴ میلیون و صد هزار بشکه در روز برسد که ۱۵۰ هزار بشکه بالاتر از پیش‌بینی پیشی است.

در این گزارش تفسیری همچنین به سبب بروز توفان سندی، برآوردها برای تقاضای جهانی نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲ نسبت به گزارش تفسیری ماه پیش ۳۰۰ هزار بشکه در روز تنزل یافته است.

در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۶۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۸۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به ۹۰ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد. این رقم ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از برآورد آژانس در ماه قبل است.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد ۳٫۳ درصدی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۲ و رشد ۳٫۶ درصدی در سال ۲۰۲۴، ضعف اقتصادی سبب کاهش تقاضای جهانی نفت در این دوره خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.