تقدیر از بزرگان هم به سیاست کشید/ واکنش کیهان پس از انتشار خبر اعطای نشان ریاست جمهوری به محمد علی کشاورز + پاسخ روزنامه ایران/کیهان: این به خاطر تمجید از مشایی است/ایران: بزرگ‌اش نخوانند اهل خرد، که نام بزرگان به زشتی برد

کافه سینما- درحالی که چندروز گذشته خبر اعطای نشان درجه یک فرهنگ و هنر به محمد علی کشاورز در رسانه ها منتشر شد روزنامه کیهان نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و سپس سایت شبکه ایران (متعلق به دولت) به این یادداشت پاسخ داد. متن کامل این دو یادداشت را در کافه سینما بخوانید:

کیهان:اعطای نشان درجه یک به کشاورز در پی تقدیر غلوآمیز و عجیب و غریب وی از مشایی بوده است!

شبکه ایران:شاید این پند خیر خواهانه سعدی به حال روزنامه کیهان مناسب آید که: بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد!

کیهان: رئیس جمهور دیروز در حکمی «نشان درجه یک فرهنگ و هنر» کشور را به «محمد علی کشاورز» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون داد. در حکم رئیس جمهور آمده است: «براساس اصل ۱۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به پاس لیاقت، شایستگی و تلاش های ارزنده جناب عالی در جهت رشد و تعالی هنر کشور و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مفتخر به دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر می شوید.»

روز ۱۱ مرداد ماه امسال، سایت شبکه ایران (ارگان رسمی دولت) متن گفت وگویی از «محمد علی کشاورز» را منتشر کرد که این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر از «اسفندیار رحیم مشایی» تمجیدهای عجیبی کرده بود و منتقدان او را نیز «نفهم» نامیده بود! به نوشته این سایت، کشاورز گفته بود که «مهندس مشایی از دوستان خوب من است و از آدمهای فرهیخته این مملکت هستند خیلی کم پیدا می شود که این چنین آدمهایی پیدا شوند. مهندس آدمی پاک، صاف و بی آلایش است… البته خیلی ها هم هستند که نمی فهمند و یا می فهمند و تخریب می کنند.»

پس از این بود که برخی از رسانه های وابسته به حلقه انحرافی در حرکتی شتابزده و دستپاچه برای طرح کاندیداتوری مشایی در انتخابات آینده، نوشتند که کشاورز گفته است «دوست دارم اولین کسی باشم که از مشایی برای حضور در انتخابات دعوت می کنم.»(!)

اگرچه سابقه درخشان محمدعلی کشاورز در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون در دوران پس از انقلاب شایسته تقدیر است، اما گفته های وی در ماه های گذشته این شائبه را دامن زده است که اعطای نشان درجه یک به ایشان در پی تقدیر غلوآمیز و عجیب و غریب وی از مشایی بوده است!

 

شبکه ایران: اگرچه با توجه به سبک و سیاق روزنامه کیهان و به ویژه نگاه عجیب و پر سوء ظن شخص آقای شریعتمداری به اصحاب فرهنگ و هنر این مرز و بوم، چنین تحلیل ها و گمانه زنی هایی از این روزنامه نه تنها دور از انتظار نیست که قابل پیش بینی است اما به احترام و حرمت شخصیت بزرگ و فرهیخته آقای محمد علی کشاورز باید گفت که این نشان ها برای استاد کشاورز که سالیان سال در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون زحمت کشیده اند و خاک صحنه خورده اند، چیزی نیست که به چشم آید و یا خدای ناکرده منتی باشد بر آن بزرگوار که پس از سالها افتخار آفرینی و خلق کارنامه ای درخشان، این روزها گوشه نشین است و به دلایل مختلف که برخی از آنها در مصاحبه با ایشان مطرح شد از میدان کاری خویش کناره گرفته است.

قدر دانی و پاسداشت زحمات بزرگان و آیینه داران افتخار و تجربه و بزرگ منشی، وظیفه ای برای دولت و حقی برای آنان است که باید ادا شود و اگر جز این باشد، کوتاهی و غفلت شده است.

اگر این بزرگان نباشند، نشان ها چیزی نیستند و ارزشی ندارند، نشان ها ارزش خود را از شان والای این شایستگان می گیرند و کمتر کسی است که در شایستگی و لیاقت استاد کشاورز، ظنی داشته باشد. تحلیل – یا تهمت- عجیب روزنامه کیهان در خصوص استاد کشاورز مبنی بر اینکه ” گفته های وی در ماه های گذشته این شائبه را دامن زده است که اعطای نشان درجه یک به ایشان در پی تقدیر غلوآمیز و عجیب و غریب وی از مشایی بوده است!” بیش از همه جفا در حق استاد است وما بخاطر اینکه روزنامه کیهان چنین جفایی را در حق استاد کشاورز روا داشته اند متاسفیم.

شبکه ایران وظیفه خود میدانست که با استاد در باره وضعیت امروزی و کارنامه گذشته اش مصاحبه کند و از اینکه چنین وظیفه ای انجام شد، به خود می بالیم. نظرات استاد در خصوص شخص آقای مشایی و اظهار ارادت به وی نیز حقی است که استاد دارد و می تواند نظرش را در باره کسی که از منظرش شایسته تقدیر است بگوید، حال اگر نظر استاد بر روزنامه کیهان خوش نیامده مشکلی درونی است که آرزو می کنیم حل شود. ولی روا نیست که بخاطر چنین اظهار نظری، به این پیشکسوت تهمت تملق گویی! زده شود و کسب چنین نشانی را بخاطر ” تقدیر غلوآمیز و عجیب و غریب وی از مشایی بوده است! ” به حساب آورد.

سخن پایانی آنکه ، شاید این پند خیر خواهانه سعدی به حال روزنامه کیهان مناسب آید که: بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد!

استاد محمد علی کشاورز در عرصه هنر این سرزمین انسان بزرگی است، لطفا نامش را با چنین بهتان هایی آلوده نکنید که بیش از همه مایه کوچک شمردن شما نزد مردم هنردوست این سرزمین است!


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.