تقسیم قدرت میان نوادگان آل‌سعود؛ چه کسی در عربستان حکومت می کند؟

سه شنبه ۱۳ تیر – ۰۷:۲۵:۰۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

منابع آگاه می‌گویند عربستان سعودی عملاً به دو قسمت بزرگ تقسیم شده است و فرزندان پادشاه و ولیعهد درگذشته هر کدام قسمتی از کشور را در اختیار گرفته و حکمرانی ‌می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از العالم، متعب بن عبدالله که خبر موثقی از پدر بیمارش در دست نیست، با کنترل پایتخت ییلاقی حکام کشور در جده و همچنین تسلط بر شهرهای مهم حجاز مانند مدینه، مکه، طائف و ابها که نیمی از جمعیت کشور را در خود دارند و همچنین از نظر دینی مهم هستند، خود را برای رقابت در روزهای پس از مرگ پدر آماده می‌کند.
اما در سوی دیگر، محمد بن نایف قرار دارد که در زمان پدرش فرد قدرتمند وزارت کشور بود و در دوره ولیعهدی وی نیز اسب مراد بر عربستان می‌راند. او که در ریاض بود، علاوه بر کنترل پایتخت، چشم به سواحل شرقی کشور به خصوص مناطق نفت خیز داشته و می‌خواهد در سهم‌خواهی قدرت نقشی تعیین کننده داشته باشد.
به گفته این منابع آگاه در حالی که تلاش می‌شد تا اختلافات خانوادگی در عربستان برای رسیدن به قدرت چندان بروز نکند، اما نسل دوم خاندان آل‌سعود نمی‌خواهند صف مانده و از هم‌اکنون تلاش می‌کنند بعد از مرگ عبدالله شوک جدی به جامعه وارد کنند و در این زمینه گوی رقابت را هم ربوده‌اند.
متعب که بیش از سه دهه است پدرش همه‌کاره مملکت بوده و فرماندهی گارد ملی را هم بر عهده دارد خود یک نظامی تحصیل کرده است و بین امرای ارتش نیز نفوذ ویژه‌ای دارد. اینکه او چرا در منطقه حجاز مشغول فعالیت بیشتر به خاطر خانواده مادری‌اش که از قبیله شمر است باز می‌گردد.
اما محمد بن نایف که حدود چهار دهه است امنیتی‌ترین پرونده‌ها را در کشور در دست مطالعه و پیگیری‌ داشته آن اندازه از عموزادگانش سند و مدرک دارد که آنها را سر جای خود نشانده و با خود همراه کند. گفته می‌شود جدی‌ترین فردی که اکنون سر جای خود نشسته، بندر بن سلطان است که در حال حاضر پرونده سوریه را در دست دارد و گمان می‌رود به دلیل سو‌ء مدیریت و حیف و میل میلیاردها دلار از ثروت ممکلت، توبیخ شود.
اما موضوع مهمتر، نقش ولیعهد فعلی است که وزارت دفاع را هم در دست دارد، سلمان که به سرطان مبتلا است و سکته نصف و نیمه‌ای هم زده است، مانند دیگر برادرانش مدام با هواپیمای خصوصی مجلل خود در مسیر نیویورک است تا معالجه گردد. به گفته منابع داخل حکومت عربستان، حال و روز سلمان آن اندازه خراب است که فرصت رسیدگی به هیچ مساله‌ای جز بیماری خود را ندارد.
گفته می‌شود تقسیم قدرت به صورت جدی میان نوادگان آل‌سعود در جریان است و حتی به علمای این کشور هم رسیده است به گونه‌ای که ستادهای امر به معروف و نهی از منکر که از سوی جریان وهابی حمایت می‌شود پشت سر محمد ایستاده‌اند و علمای سلفی که تفکر وهابی ندارند و بیشتر در مکه و مدینه حضور دارند، از متعب حمایت می‌کنند.
خارج شدن عبدالله شاه سعودی از انظار نیز به شایعات در مورد احتمال کودتا در عربستان دامن زده است و برخی از منابع می‌گویند مسایل به گونه‌ای بغرنج و پیچیده شده است که در صورت بروز کوچک‌ترین جرقه‌ای ممکن است همه چیز را بر باد دهد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۳۱۹۲۵۰۱۰۸۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.