تقلید یک پهپاد از بادکنک ماهی برای پرواز ایمنر

با تلاش “هومن هدایتی” مهندس ایرانی دانشگاه “کلرادو بولدر” یک پهپاد جدید با الهام از بادکنک ماهی ساخته شده است که قطر آن در صورت احساس خطر می تواند از ۲۰ اینچ تا ۳۳ اینچ تغییر کند و به منظور بهبود ایمنی هوایی برای پهپادها توسعه یافته است.

ب گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، اگر تا به حال یک بادکنک ماهی را دیده باشید، می دانید که چگونه می داند از خود در برابر خطرات محافظت کند و این کار را با باد کردن خود و در نتیجه بزرگ شدن اندازه خود انجام می دهد تا در مقابل دشمن، تهدیدکننده به نظر برسد یا باد خود را خالی می کند تا از مسیرهای تنگ رد شود.

اکنون محققان دانشگاه “کلرادو بولدر” با الهام از این نوع ماهی، پهپاد رباتیکی را طراحی کرده اند که می تواند همین کار را انجام دهد و آن را “PufferBot” نامیده اند.

“هومن هدایتی” فارغ التحصیل این دانشگاه و سازنده این پهپاد رباتیک گفت: ما در تلاش بودیم یک ربات ایمن تر طراحی کنیم که بتواند ایمنی بیشتری داشته باشد و با بررسی چگونگی انجام این کار توسط حیوانات شروع کردیم.

به طور دقیق تر، “هدایتی” و تیمش به دنبال خنثی کردن برخورد پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین بودند تا بتوانند ایمنی آنها را در حال پرواز بهبود بخشند.

“هدایتی” گفت: من سالهاست که با پهپادها کار می کنم، اما هر وقت بیرون می روم و آنها را به پرواز در می آورم، خیالم از آنها راحت نیست و همیشه به این فکر می کنم که چه اتفاقی می افتد اگر سقوط کند و روی کسی بیفتد و موجب آسیب و خسارت شود. فناوری هایی مانند “PufferBot” می توانند به رفع این دغدغه کمک کنند.

وی افزود: تاکنون این ترس که ممکن است پهپادها باعث حادثه شوند مانع از استقبال از آنها در خانه ها شده است. به ما گفته شده است که ربات ها عالی هستند و می توانند بسیاری از کارها را انجام دهند، اما این ربات ها کجا هستند؟ چرا آنها در خانه های ما نیستند؟ چرا آنها را فقط در کارخانه ها می بینیم؟

اینجاست که فناوری “PufferBot” وارد عمل می شود. این ربات مانند “کیسه هوا” عمل می کند و دارای تسمه های پلاستیکی است که می تواند به سرعت از قطر تقریباً ۵۰ سانتیمتر تا ۸۳ سانتی متر گسترده شود.

وقتی “PufferBot” احساس خطر می کند، در همه جهات گسترش می یابد و فضای ایمنی بین قطعات مکانیکی پهپاد و هرگونه موانع احتمالی ایجاد می کند. از همه بهتر، وزن آن تنها ۴۵۰ گرم است، به این معنی که این کار، پهپاد را سنگین نکرده است.

این اختراع جدید می تواند به طور موثر در عملیات های جستجو و نجات مورد استفاده قرار گیرد و به پهپادها اجازه جستجوی بازماندگان در ساختمان های در حال فروپاشی را می دهد، در حالی که از اصابت پهپادها با آوار نیز جلوگیری می کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.