تقویت بنیان‌های معرفتی مهمترین عامل مقابله با تهدیدات است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پایبندی و تقویت بنیان‌های معرفتی و فکری جامعه، مهم‌ترین عامل مقابله با تهدیدات است.

به گزارش هنرآنلاین، محمدرضا مخبر دزفولی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین نشست روسای کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های کشور، گفت: بشر به‌ طور طبیعی مایل است در یک مسیر مستقیم حرکت داشته باشد، ولی اسلام به ما آموخته است که انسان در این جهان باید همواره برای مواجهه با خطرات آماده باشد.

وی افزود: مطالعه تاریخ بشریت هم این نکته را نمایان می‌سازد که آن دسته از تمدن‌های بشری که آماده مقابله با موانع و مشکلات طبیعی و غیرطبیعی نبوده‌اند، به اضمحلال رفتند و فروپاشیدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پدافند غیرعامل به جنبه‌های طبیعی و غیرطبیعی تهدیدات نگاهی توامان دارد و معارف اسلامی نیز ما را به آمادگی برای دفاع مقابل هر دو جنبه از تهدیدات متوجه می‌کند.

مخبر دزفولی گفت: معارف اسلامی هم ما را برای مقابله با تهدیدات طبیعی مانند سیل، زلزله و… به سمت یک مدیریت علمی نیل می‌دهد و هم در مقابله با تهدیدات غیرطبیعی مانند حمله دشمنان به جهاد و دفاع همه جانبه فرا می‌خواند.

وی افزود: ما به‌عنوان نیروهای انقلاب اسلامی که بساط ظلم و ستم در جهان را به چالش کشیده است، برای مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها همواره باید آماده باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید بررسی کنیم که چه مولفه‌هایی جامعه و انقلاب ما را مقابل تهدیدات مصون می‌سازد؟.

عضوهیئت علمی دانشگاه تهران گفت: پایبندی و تقویت بنیان‌های معرفتی و فکری جامعه، مهم‌ترین عامل مقابله با تهدیدات است.

وی افزود: در معارف اسلامی پدافند غیرعامل؛ تفکر برای مقابله و مواجهه با حمله‌ها در جنبه‌های گوناگون حرکت جامعه به سمت سعادت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موثرترین عامل در مقابله با تهاجم دشمنان، عامل انسانی به معنای تربیت انسان مومن، دوراندیش، عالم و توانمند برای تصمیم‌گیری در هنگام خطر است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: حضرت امام باقر(ع) می‌فرمایند: مومن از کوه مستحکم‌تر است چون کوه در طول زمان فرسایش پیدا می‌کند اما مومن در گذر زمان ایمان خود را از دست نمی‌دهد.

وی افزود: نزدیک به همین مضمون را در فرمایش دیگری از ائمه معصومین(ع) مشاهده می‌کنیم که فرموده اند: مومن از پاره فولاد مستحکم‌تر است چون پاره فولاد در آتش تغییر شکل می‌یابد اما مومن اگر بارها کشته و سپس زنده شود، ایمان خود را از دست نمی‌دهد.

مخبر دزفولی ادامه داد: نگاه به تاریخ حکومت اسلامی در آندلس که قریب به سه قرن در جنوب اروپا پرچمدار علم و تمدن بود، نشان می‌دهد که این حکومت بر اثر بی‌توجهی به تهدید نرم دشمن در قالب گسترش فساد و فحشا فرو پاشید، و این تاریخ باید برای همه ما عبرت‌آموز باشد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: انحراف انقلاب مشروطیت و شکست نهضت ملی شدن نفت در تاریخ معاصر کشور خودمان هم می‌تواند عبرت‌آموز باشد.

وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود فرمودند، عده‌ای از انقلابیون سابق از گذشته خود پشیمان هستند و خجالت می‌کشند تا از سوابق خود در تسخیر لانه جاسوسی، انقلاب فرهنگی و… سخن بگویند.

مخبر دزفولی ادامه داد: حمله سخت‌افزاری مرحله آخر تهاجم دشمن است و ما باید آماده دفاع از سنگر اول خودمان که همان مبانی فکری و عقیدتی‌مان است، باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر در دفاع از سنگر اول موفق باشیم، دشمن دیگر جرات تهاجم در سایر شکل‌ها را به خود نمی‌دهد.

وی افزود: البته در دفاع غیرعامل موضوع تداوم حیات طبیعی سازمان و جامعه مورد تهاجم مهم است، اما باز هم بر این نکته تاکید می‌کنم که نیروی انسانی مومن و توانمند در هر جامعه دشمن را از تهاجم مایوس می‌کند.

مخبر دزفولی ادامه داد: فرهنگ‌سازی و خودداری از نگاه مکانیکی و ماشینی به فرهنگ یعنی توجه به عامل پویایی و زنده بودن فرهنگ و حراست از ذخایر فرهنگی یکی دیگر از ارکان پدافند غیرعامل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه این شورا، برای تسهیل و زمینه سازی دفاع غیرعامل آماده هرگونه همکاری است.

وی در پایان سخنانش افزود: تلاش‌هایی که در دستگاه‌های مختلف انجام شده و امروز شاهد ارائه گزارش‌های آن بودیم، شایسته سپاس و تقدیر است.


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.