تقویت “تعاونی‌”ها در راستای برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ارتباط صمیمی تعاونگران با مدیران ارشد بخش تعاون از نیازهای تعاون است که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و اصلاح ساختار مدیریتی است.

فاطمه آقامیری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اهمیت بخش تعاون در اسناد بالادستی گفت: رویکرد توسعه بخش تعاون در اسناد بالادستی نظام آمده که با توجه آن رهیافت‌های مبتنی بر رشد توأم با عدالت را به همراه دارد.
 
وی ادامه داد: اصلی‌ترین نتیجه حاصل از تأسیس تعاونی‌ها مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های اقتصادی است که به نظر می‌رسد عدم برنامه‌ریزی بلندمدت چالش‌هایی را برای این فعالیت اقتصادی به همراه داشته است.
 
این کارشناس با بیان اینکه بنیان تعاونی‌ها با سرمایه‌های خرد تعریف می‌شود گفت: تجمیع سرمایه‌های خرد سبب تأسیس تعاونی می‌شود به همین منظور مدیران در سطح محلی نقش کلیدی در روند اعتمادسازی برای استفاده از سرمایه‌ها در تعاونی دارند.
 
آقامیری اضافه کرد: آگاهی‌بخشی به مدیران محلی و کسانی که انگیزه تأسیس تعاونی دارند سبب جلوگیری از هدررفت منابع می‌شود، همچنین این آگاهی سبب توجه تعاون‌گران به قوانین و مقررات این فعالیت مهم اقتصادی می‌شود.
 
این کارشناس تهران را رکورددار تعاونی‌های کشور دانست و ادامه داد: استان تهران با ۱۶۵۰۰ تعاونی رکورددار تعاونی در کشور است که توسعه تعاونی‌ها نیازمند نوعی مدیریت غیرمتمرکز است تا از ظرفیت تمام استان‌ها برای توسعه تمام تعاونی‌ها استفاده شود.
 
وی تصریح  کرد: سرمایه‌گذاران بخش تعاونی باید به تعاونی به عنوان مکانی امن برای تولید سرمایه اعتماد کنند؛ تعاونی نهادی خصوصی نیست و نتیجه تولید تعاونی‌ها به نفع همه اعضا است.
 
آقامیری اظهار داشت: در بین تمام تعاونی‌ها باید اولویت با تعاونی تولید باشد چون در صورت توسعه ارزآوری بالا برداشته به همین منظور دولت باید با تأمین مواد اولیه و تأمین اعتبارات و ارائه تسهیلات تعاونگران را در این عرصه یاری دهد.
 
وی در پایان گفت: ارتباط صمیمی تعاونگران با مدیران ارشد بخش تعاون از نیازهای توسعه تعاونی است که باید با برنامه‌ریزی و اصلاح ساختار مدیریتی در راستای توسعه این نهادهای کوچک اقتصادی اقدام کرد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.