تقویت سیستم ایمنی مردم موفق ترین راه برای کنترل “سل” در کشور

اردیبهشت ۱۴۰۳

در حال حاضر به سبب این که محافظت واکسن پیشگیری از آن بسیار اثر گذار نیست بنابراین تنها با تقویت سیستم ایمنی مردم می توانیم این بیماری را کنترل کنیم.

دکتر قانعی فوق تخصص ریه و رئیس انستیو پاستور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سازمان جهانی بهداشت  چهار بیماری سرطان، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی تنفسی را در صدر بیماری های مهم جهان عنوان کرده است ؛که اگر ما روی این  چهار بیماری کار کنیم میزان آمار مرگ و میر کاهش می یابد.

وی با بیان این که یکی از بیماری های مهم ریوی آسم است افزود: آسم بیماری است که به محیط و ژن بستگی دارد و ما نمی توان از ابتلای فرد به آسم جلوگیری می کنیم ولی چون بیماری کشنده ای نیست فرد می تواند با دارو زندگی عادی داشته باشد ولی هزینه های اختصاصی بسیاری ناشی از تأمین دارو به فرد تحمیل می گردد.

قانعی با اشاره به سل عنوان کرد: سل  هم بیماری ریوی تنفسی است که حتی اگر موفق شویم که آن  را کنترل کنیم ولی به سبب این که کشورهای همسایه ما کنترل خوبی روی این بیماری ندارند و مهاجرت از مرز به صورت غیر قانونی هم بسیار است نمی توانیم سل را کنترل کنیم و موفق باشیم.

وی ادامه داد: سل به سیستم ایمنی متصل است و هرچه سیستم ایمنی مردم را تقویت کنیم می توانیم در کنترل آن موفق باشیم به طوری که با عملی شدن این موضوع اگر میکروب وارد بدن ۱۰۰ نفر شود ۹۵ درصد آنها مبتلا به سل نمی شوند.

وی با تأکید بر این که محافظت واکسن ب ث ژ در قبال سل بسیار نیست خاطرنشان کرد: بنابراین کشورهای آمریکایی اصلاً سل را جزو واکسیناسیون خود قرار نداده اند./ع۲

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.