تقویت فرهنگ گفت‌وگو در خانواده، ضرورت جامعه

۲۸م آذر ،
ممتاز نیوز : یکی از مهمترین کارکردهای جشن‌ها و مناسبت‌ها در تمامی جوامع ایجاد فضای صمیمی میان مردم است در این میان بعضی از مناسبت‌ها در تقویت ارتباطات داخل خانوادگی نقش به سزایی دارند که از جمله آنها جشن شب یلدا(شب چله) به عنوان بلندترین شب سال است. در این جشن خانواده‌ها از مدت‌ها قبل برای داشتن شبی خاطره‌‌انگیز برنامه‌ریزی می‌کنند.در بعضی از مناطق خوردن سیزده نوع میوه و سایر مواد خوراکی از قبیل هندوانه، انار، آجیل شب چله و… رسم است. با توجه به افزایش فشار‌های مختلف روانی و اجتماعی به سبب مشکلات وگرفتاری‌های که مردم دارند امروزه بیش از هر زمانی نیاز به زندگی در کانون گرم خانوادگی احساس می‌شود و یکی از راه‌های ایجاد این فضای گرم تقویت فرهنگ گفت‌وگو در میان اعضا خانواده و بستگان است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ در پژوهشی که چند سال قبل با عنوان «فرهنگ گفت‌وگو در میان خانواده‌های ایرانی» داشتم این زمان به حدود ۱۵ دقیقه رسیده بود که نشان از ضعف این فرهنگ در میان اعضا خانواده است. تقویت این فرهنگ مستلزم آشنایی با آداب و مهارت گفت‌وگو است. یکی از اشکالات ما در استفاده از این مهارت این است که در بسیاری از مواقع گفت‌وگو‌ها به مشاجره ختم می‌شود.یا در باره موضوعاتی که برای صحبت انتخاب می‌کنیم دقت لازم را به عمل نمی‌آوریم لذا ممکن است برای طرفین گفت‌وگو جذابیت نداشته باشد.یا زمان مناسبی را برای صحبت انتخاب نمی‌کنیم.

گاهی اوقات هم جایی که نباید حرفی را بزنیم، می‌زنیم . دلایل و شرایط دیگر نیز سبب می‌شود تا کمتر راغب به گفتگو با اعضاء خانواده شویم.مقایسه‌ها، سرزنش، تحقیر‌ها، صحبت کردن از دیگران و…. نیز ازجمله دلایلی است که می‌تواند در کاهش زمان گفتگوی موثر تاثیر گذار باشد. نقش رسانه‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته را هم نمی‌توان در این زمینه انکار کرد. به‌گونه‌ای امروزه چیدمان مبلمان و صندلی‌ها و… براساس محل قرار گرفتن تلویزیون و… تعیین می‌شود.

سفره‌ها جمع شده است و یا به شکل مثلثی شکل شده است چون یک طرف سفره یا میز نهار غذاخوری باید خالی باشد تا تصویر صفحه تلویزیون حتی هنگام غذا خوردن تمام وکمال دیده شود.لذا سفره گرد یا چهار گوش که همه اطراف سفره بنشینند دیگر جایی در زندگی ما ندارد.

همه این موارد سبب شده است تا گفت‌وگو درخانواده کم‌رنگ و کم‌رنک‌تر شود و همین شرایط فاصله عاطفی میان اعضا‌ خانواده را ایجاد و بیشتر می‌کند.استفاده مستمر از کامپیوتر و تلفن همراه در داخل منزل هم بر این قضیه دامن می‌زند.

بنابراین در شرایط کنونی این فرهنگ تضعیف شده است که تضعیف آن هم مشکلات متعدد دیگری را بوجود می‌آورد.حال بیاییم به بهانه شب یلدا ‌فرهنگ گفت‌وگو را در خانواده‌ها تقویت کنیم تا خانه همچنان کانون مهر‌و‌محبت‌ و ‌صمیمیت باشد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.