تقویمی برای همه فصول؟

چندسالی‌است که مناقشات سیاسی راهش را بیشتر به تقویم باز کرده و مناسبت‌هایی معناداری همگام با برخی سیاست‌ها در صفحات تقویم نقش بسته است.

گروه فرهنگ و هنر- شاید با شنیدن نام تقویم یاد کارکردهای مرسوم آن یعنی نظم‌بخشیدن به روزها و کمک به برنامه‌ریزی می‌افتید، اما خوب است که بدانید تقویم این روزها غیر از این کارکردهای مرسوم، کارکردهای جدیدی را نیز پیدا کرده است؛ از جمله اینکه جایی برای سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان دولت‌ها شده‌ و هر دولتی متناسب با سیاست‌های خود، روی روزهای بی‌گناه تقویم مانور می‌دهد؛ یا روزها را بی‌هویت کرده و آن‌ها را بی‌نام می‌کند یا روی روزهای بی‌هویت نامی می‌گذارند.
چندسالی‌است که مناقشات سیاسی راهش را بیشتر به تقویم باز کرده و مناسبت‌هایی معناداری همگام با برخی سیاست‌ها در صفحات تقویم نقش بسته است. اگر دعوا با خانه سینما بالا گرفته بدیهی است که روز سینما از تقویم حذف می‌شود و اگر عده‌ای سفارت انگلیس را تسخیر می‌کنند باید که منتظر اضافه شدن روز مبارزه با استعمار انگلیس در تقویم باشیم.
بنا برهمین رویه هم این روزها شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی کشور، ۱۲ مناسبت جدید را برای درج در تقویم سال از تصویب گذراند.
نتیجه این جلسه اضافه شدن روز هنر انقلاب اسلامی (سالروز شهادت شهید آوینی): ۲۰ فروردین، (برای درج در متن تقویم)، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، ۱۷ شوال، (برای درج در متن تقویم)، روز جهانی معلولان، ۱۲ آذر (برای درج در متن تقویم)،  روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی: ۲۰ مهر، (برای درج در متن تقویم)، روز تکریم مادران و همسران شهدا: ۱۳ جمادی‌الثانی، (برای درج در متن تقویم)، روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه: ۵ ذی‌القعده، (برای درج در متن تقویم)، روز ادبیات کودکان و نوجوانان (سالگرد درگذشت مرحوم مهدی آذر یزدی): ۱۸ تیر، (برای درج در متن تقویم)، روز پدافند غیرعامل: ۸ آبان، (برای درج در ضمیمه تقویم)، روز بزرگداشت آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی: ۳۰ تیر، (برای درج در ضمیمه تقویم)، سالروز شهادت امیر سرلشکر خلبان عباس بابایی: ۱۵ مرداد، (برای درج در ضمیمه تقویم)، روز شهرداری و دهیاری: ۱۴ تیر، (برای درج در ضمیمه تقویم)، روز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم الانبیا (ص): ۱۰ شهریور، (برای درج در ضمیمه تقویم) درتقویم سال آینده کشور است.  روز غزه، روز بسیج اساتید، روز مبارزه با استعمار انگلیس و روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نیز در تقویم جدید گنجانده شده است. براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی در تقویم سال آینده ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی، میلاد امام محمد باقر (ع) و روز بزرگداشت حضرت صالح بن موسی کاظم از جمله مناسبت‌های جدید هستند.

 همه تغییرات محدود به اضافات نمی‌شود. گویا تعدادی از مناسبت های تقویمی لزومی برای بقا در تقویم ملی نداشتند و به همین دلیل از متن اصلی حذف شده‌اند.

برای مثال، ۳۰ شهریورماه با عنوان «روز گفت‌وگوی تمدن‌ها» با توجیه عدم پیگیری متولی و مقطعی‌بودن در سیاست کشور، از متن تقویم رسمی کشور حذف شد. علاوه بر آن، «روز صنعت چاپ» هم که تا امسال در تقویم دیده می‌شد با تصمیم شورای فرهنگ عمومی از الزامات تقویم حذف و به صفحه ضمیمه آن منتقل شد؛

همچنین «روز جهانی صنایع دستی» ۲۰ خردادماه برابر با ۱۰ ژوئن هم از تقویم ملی خارج شد و این برای اولین بار بود که یک روز جهانی آن هم در سال حمایت تولید ملی از تقویم ملی حذف می‌شود.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.