تقویمی که دیگر سینمایی نیست . . .

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

گزارشی در خصوص حذف روز ملی سینما؛

مدتی است روز ملی سینما از تقویم سینمای ایران حذف شده و این مساله به یکی از دغدغه های مهم خانواده سینمای ایران تبدیل شده است.

سرویس سینما هنرآنلاین/ از زمانی که مظفر الدین‌شاه و میرزا ابراهیم خان عکاس باشی راهی فرنگستان شدند و شاه ایران تصمیم گرفت که سینما توگراف را به ایران بیاورد، موتور سینمای ایران روشن شد و به حرکت درآمد. سینمایی که امروز صد و پنجاه سال از عمرش می‌گذرد و با تمام مشکلات موجود در این سال‌ها، هنوز نفس می‌کشد و پا برجا است.

سینمای ایران در طول این سال‌ها بحران‌های بسیاری را پشت سر قبل و در برابر نگاه سلیقه‌ای که در دوران مختلف عمرش به این فرزند تنومند هنر وارد شد، قد خم نکرده و هنوز استوار و قوی‌تر از قبل به راه خود ادامه می‌دهد.

روز ملی سینما بهانه ای است برای باهم بودن، برای فراموش نکردن مفهوم واحدی به نام سینمای ایران. بعد از تعطیلی خانه سینما ، همه چیز به نابودی کشیده شد و روز ملی سینما از تقویم ایرانیان توسط مدیران پیشین سینمایی حذف شد. اقدام عجیب و غریبی که سبب آزردگی خاطر این خانواده نجیب و با اصالت شد.

نزدیک به دوسال است که عنوان روز ملی سینما از تقویم ها حذف شده و این روز همانند یک روز معمولی شده است. همیشه در این تاریخ جشن با شکوه خانه سینما برگزار می شد و همه خانواده سینمای ایران زیر یک سقف گرد هم می آمدند.

امروز خانه سینما دوباره احیا شده است.کلید شخص رییس جمهور و درایت رییس سازمان سینمایی منجر به بازگشایی درب این خانه شد. کاری به قبل ای که رفت نداریم و بحث اصلی ما بر سر این است که چرا روز ملی سینما باید از تقویم حذف و به ضمائم تقویم اضافه شود. در مدیریت قبلی سینمای ایران آسیب های جبران ناپذیری بر پیکره سینما وارد شد و خواستند سینما را حذف کنند اما این اتفاق نیفتاد و به لطف خدا و استقامت سینماگران و درایت مدیریت تازه این سینما جانی تازه گرفت.

با حذف نام سینمای ایران از تقویم ها اتفاقی نخواهد افتاد ، مهم این است که د رورز ۲۱ شهریور هرسال خانواده سینمای ایران گرد هم می آیند و این روز را جشن می گیرند. در این گزارش به سراغ کارگردانان سینمای ایران رفتیم و نظر آن ها را دربارهٔ روز ملی سینما جویا شدیم :

 امیدوارم باردیگر روز سینما به تقویم برگردد

ابوالحسن داوودی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی هنرآنلاین در خصوص این مساله که آیا روز سینما وجود دارد گفت: روز ملی سینما یک حقیقت بوده و پیش از این هم وجود داشته است. زمانی که در خانه سینما مدیر بودم این طرح از سوی من پیشنهاد و در نهایت اجرایی شد. متاسفانه در دوسال اخیر این روز را از تقویم ملت ایران حذف کردند.

داوودی گفت: خانه سینما باید به شورای عالی فرهنگ درخواست بدهد تا این روز دوباره به تقویم برگردد. امیدوارم که این اقدام هرچه سریعتر صورت بگیرد و باردیگر این روز را کنار هم جشن بگیریم.

تا زمانی که “سینما” هست، روز آن هم وجود دارد

محمد علی سجادی کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار سینمایی هنرآنلاین در خصوص این مساله که آیا روز سینما وجود دارد گفت: روز سینما داریم و مگر می گردد که این روز را از تقویم ها حذف کرد. مگر می گردد کشوری را که بیش از صدسال است سینما در آن زنده است را با حذف عنوان آن روز از تقویم نابود کرد. نمی توانند کشوری را که سابقه طولانی در سینما دارد و این هنر در آن زنده است و نفس می کشد نابود کنند.

سجادی ادامه داد: آنهایی که این روز را از تقویم حذف کردند با کلیت و ماهیت سینمای ایران مشکل دارند و نمی خواهند که فضای گفت و گو و تعامل شکل بگیرد. حذف دیالوگ و گفت و گو ریشه در یک تفکر و اندیشه پوسیده دارد. آنهایی که می خواهند سینما نباشد، خود را قدرت مطلق می دانند و بقیه مردم را همانند یک رعیت می دانند که قدرت تصمیم گیری و تفکر ندارد. اگر شما فکر می کنید سینما فاسد است، فیلم نبینید و به سینما نروید.

کارگران فیلم “شیفته” گفت: بی تردید و بلاشک سینما روز ملی سینما باید به تقویم بازگردد. روز سینما وجود دارد. سینما واقعیتی است که نمی توانند آن را پنهان کنند. تا زمانی که سینما وجود دارد روز آن هم هست و باید ثبت شود.

سازمان سینمایی و خانه سینما باید اقدام کنند

فرهاد توحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی هنرآنلاین در خصوص بازگشت روز ملی سینما به تقویم گفت: امیدوارم که این اتفاق هرچه زودتر بیفتد و روزملی سینما به تقویم بازگردد. از شورای فرهنگ عمومی درخواست داریم تا این روز فرخنده و تنها روزی که به سینمای ایران اختصاص داده شده را از ضمیمه تقویم رسمی به متن برگرداند.

توحیدی ادامه داد: از مهم ترین اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود هماهنگی بین سازمان سینمایی و خانه سینما مبنی بر بازگشت عنوان روز ملی سینما به تقویم رسمی کشور است.

سینمای ملی باید روز سینما داشته باشد

فرشته طائر پور در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی هنرآنلاین دربارهٔ اهمیت روز ملی سینما گفت: من معتقدم که وقتی ما سینمای ملی داریم باید در کنار آن روز ملی سینما هم وجود داشته باشد. شما به موضوعاتی که یک روز را در تقویم به آن ها اختصاص داده اند، نگاه کنید. فکر نمی کنم که سینما از اهمیت کمتری نسبت به آن ها برخوردار باشد.

طائر پور ادامه داد: خانه سینما باید هرکاری که از دستش بر می آید انجام دهد تا احترام تاریخی و تقویمی به سینمای ایران ادا شود و این روز به تقویم بازگردد.
 

انتهای پیام/۵۵

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.