تقوی: حق نداریم در نظارت از مرز اخلاق و ادب خارج شویم

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار و گفتار نمایندگان در جامعه تاثیرگذار و فرهنگ‌ساز است، تأکید کرد که نباید در نظارت، از مرز اخلاق و ادب خارج شد.

حجت الاسلام سیدرضا تقوی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مراکزی که رفتار و گفتارش در جامعه تأثیرگذار و به تعبیری فرهنگ ساز است، مجلس است. مجلس از ارکان نظام است و نمایندگان نیز نماینده مردم هستند لذا باید الگویی از فرهنگ این مردم شریف و با فرهنگ ایران باشند. علاوه بر این مجلس، مرکز قانون گذاری است و نمایندگان آمده‌اند تا به بی نظمی ها و آشفتگی ها با تصویب قانون نظم بدهند.

وی افزود: کار مجلس به تعبیر مقام معظم رهبری ریل گذاری است اما این ریل گذاری فقط در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیست بلکه در حوزه اخلاق و فرهنگ هم مجلس ریل گذار است پس ما باید اول جایگاه مجلس را بشناسیم و آن را به دیگران بشناسانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: طبق قانون مجلس وظیفه قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد. رسالت مجلس در حوزه نظارت این است که دقت و کنترل لازم را داشته باشد تا کارها بر ملاک و معیار قانون پیش برود تا از امکاناتی که برای پیشبرد کار انجام می شود استفاده بهینه صورت گیرد و کارها به سمت بیراهه نرود. مجلس همچنین بر همه دستگاه ها نظارت می کند تا روند کار آنها را با قانون تطبیق بدهد اما اینکه این نظارت باید چطور به کار گرفته شود و نحوه اعمال نظارت و شیوه های آن بحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تقوی ادامه داد: ممکن است برخی نظارت ها مستقیم یا غیرمستقیم و مرئی یا نامرئی باشد یا به وسیله گزارش گیری. روشهای نظارت متفاوت است، گاهی حتی این نظارت به شکل عمومی و مردمی است. اینکه ما بخواهیم نظارت کنیم نیاز به گفتار و سخنرانی ندارد، ممکن است در گفتار تأکیدی بر این موضوع شود اما ما در مجلس، قوه قضاییه یا دولت حق نداریم مرز اخلاق و ادب را بشکنیم و از آن خارج شویم. حتی وقتی یک مجرم را دستگیر کردیم و او خطاکار است ضابط قضایی حق توهین به او را ندارد. این موضوع در مورد کسی که قرار است حد در مورد او جاری شود و یا قصاص شود هم صادق است. در فقه اسلامی ما مجاز به توهین حتی به چنین فردی هم نیستیم. البته حکم باید قاطعانه اجرا شود اما بدون فحش و بی ادبی.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: همه ما باید در اقدامات خود اول از همه ادب و اخلاق را سرلوحه قرار دهیم. اساس بعثت پیامبر (ص) هم برای تکمیل اخلاق بوده است. اگر ما اخلاق را رعایت کنیم خیلی کارها خودش درست می شود. در یک جامعه اخلاقی، تخلف، دروغ و کلاهبرداری جایی ندارد بلکه این جامعه امانتدار و صادق است و به کرامت دیگران احترام می گذارد. مقام معظم رهبری هم در صحبتی که در ابتدای مجلس یازدهم با نمایندگان داشتند بخش قابل توجهی از فرمایشاتشان را به مسائل اخلاقی اختصاص داده و گفتند برخی از مطالبی که از تریبون مجلس گفته می شود خلاف شرع و حرام شرعی است.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: نماینده نباید توهین کند. اگر نماینده ای از این مسیر وارد شود و آن را نظارت بداند قطعا از حوزه نظارت خارج شده است. نظارت راه و رسم و روشی دارد. اگر کسی مجرم است ما باید او را بازخواست کنیم و با استفاده از ابزارهای مجلس، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و امثال این را به جریان بیندازیم. در این شرایط توهینی هم صورت نمی گیرد و کار قانونی نیز انجام می شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.