تکمیل برخی پروژه‌های حفاری در بخش‌های ساحل و فراساحل

معاون پروژه‌های حفاری شرکت ملی‌حفاری ایران از تکمیل چند پروژه‌ بزرگ حفاری در بخش‌های ساحل و فرا ساحل کشور، هم‌زمان با سی و سومین سالگرد تاسیس این شرکت در اول دی ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا در منطقه خوزستان محمدرضا تاکایدی در این خصوص اظهار کرد: این پروژه‌ها در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و به صورتEPD به همت مجموعه کارکنان شرکت به‌ویژه نیروهای عملیاتی ناوگان حفاری خشکی و دریایی اجرا شده‌ است.

وی تصریح کرد: حفاری ۷ حلقه چاه توسعه‌ای در بخش خشکی میدان گازی کیش به عنوان دومین قطب گازی ایران تا ۳ ماه آینده تکمیل می‌شود که این پروژه یکی از پروژه‌های مهم اجرایی شرکت ملی حفاری ایران به شمار می آید.

تاکایدی عنوان کرد: دستگاه‌های حفاری شماره ۵۴ و ۶۱ با استفاده از ریل کشنده به‌صورت دسته‌ای در حال حفر ۱۲ حلقه چاه توسعه و یک حلقه چاه تعمیری هستند که در نخستین گام، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۷ حلقه چاه کلاستر B تکمیل و تحویل کارفرما می‌شود.

معاون پروژه‌های حفاری شرکت ملی حفاری ایران افزود: هم‌اکنون حفاری ۳ حلقه چاه در کلاستر B به پایان رسیده و در مرحله تکمیل است و حفاری ۴ حلقه دیگر به مرحله لایه‌های مخزن رسیده‌است و حفاری ۶ حلقه چاه روی کلاستر A پروژه ۱+۱۲ کیش نیز براساس برنامه، بهار آینده به پایان خواهد رسید.

تاکایدی با بیان این‌که حفاری چاه‌های فاز ۱۷ و ۱۸ طرح توسعه میدان گازی پارس نیز از سوی این شرکت در حال اجراست، گفت: با توجه به برنامه تولید زودهنگام از این فازها و براساس توافق به عمل آمده با شرکت نفت و گاز پارس، حفر و تکمیل ۷ حلقه چاه در فاز ۱۷ و ۸ حلقه چاه در فاز ۱۸ پر شتاب دنبال می‌شود.

وی ادامه‌ داد: هم‌اکنون در فاز ۱۸، حفاری آخرین چاه در حفره هشت و یک دوم اینچ رو به اتمام است و در فاز ۱۷ هم ۴ حفره انجام شده و مشبک کاری چاه‌ها به عنوان آخرین مرحله حفاری در دستور کار قرار دارد. مراحل تحویل این چاه‌ها به کارفرما بین ۳ تا ۴ ماه آینده محقق خواهد شد.

تاکایدی به استقرار ۲ دستگاه حفاری دریایی از سوی این شرکت در فازهای ۱۷ و ۱۸ اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع برای حفاری ۲۲ حلقه چاه در این ۲ فاز نزدیک به ۹۰ هزار متر حفاری می‌شود.

وی درباره پروژه‌های حفاری با اشاره به این که اجرای عملیات حفاری در فاز ۱۴ پارس جنوبی در برنامه قرار دارد، افزود: در این فاز دومین چاه توصیفی در حال آزمایش و حفاری چاه سوم آغاز شده است.

معاون پروژه‌های حفاری شرکت ملی حفاری ایران همکاری شرکت نفت و گاز پارس در پروژه های ۱۷، ۱۸ و ۱۴ و شرکت مهندسی و توسعه نفت در پروژه کیش را عامل موفقیت این شرکت در اجرای این پروژه‌ها دانست.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.