تکنولوژی های پیچیده فقط ۴ درصد در درمان نقش دارند

۳۰م دیماه ،

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه اعتقادات مذهبی نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه دارند گفت: اعتقادات هر چه عمیق تر باشند نقش بیشتری در سلامت دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی رضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در نهمین کنگره تغذیه کودکان با بیان این که عوامل بیولوژیک حاکم بر سلامت جامعه بیش از کمک به عنوان تهدید می باشند گفت: هر چه ابعاد سلامت روشن تر شود  نشان دهنده اهمیت عوامل اجتماعی بر سلامت جامعه خواهند بود .

وی با اشاره به این که شرایط محل زندگی ، کار و همچنین عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی بر سلامت جامعه تاثیر گذار می باشند یادآور شد: به طور کلی عوامل اجتماعی ۵۰ تا ۷۵ درصد و وزارت بهداشت ۲۵ درصد در سلامت اشخاص جامعه نقش دارند .

عضو کمیسیون بهداشت مجلس عوامل اجتماعی را تعیین کننده عدالت در سلامت دانست و ادامه داد: در حالی بیماری های غیر واگیر نقش موثری در سلامت دارند همچنان از این موضوع غافل هستیم در حالی که بیشترین مرگ و میر به ویژه در کشور های در حال توسعه مانند ایران تهدیدی برای سلامت جامعه محدود می گردد .

مرندی با اشاره به اینکه نوع تغذیه و دخانیات از دیگر عوامل موثر بر سلامت جامعه می باشند اظهار کرد: هرچند این موضوعات مربوط به پزشکی نیست ولی وظیفه ماست.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات با آموزش ساده قابل اصلاح می باشند تصریح کرد: متاسفانه بر اثر غفلت بعضی از اشخاص هزینه های ناعادلانه ای به بعضی از گروه ها تحمیل می گردد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: امنیت غذایی نیز نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه دارد که در این عرصه باید به جای شکر به گوشت و پروتئین یارانه داده شود .

وی با بیان این که آموزش پزشکی کشور ما بر پایه درمان و تکنولوژی های پیچیده است یادآور شد :این در حالی است که تکنولوژی های پیچیده فقط ۴ درصد در درمان نقش دارند.

مرندی در ادامه امنیت، جنگ، درگیری ، اشتغال را نیز در ایجاد سلامت دخیل دانست و گفت: با جنگ و درگیری جامعه علاوه بر مسائل اقتصادی آسیب های روانی بسیاری را خواهد دید.

وی همچنین اعتقادات مذهبی را در سلامت تاثیر گذار دانست و بیان کرد: هر چه اعتقادات عمق بیشتری داشته باشند تاثیر بیشتری در سلامت خواهند داشت.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این که آموزش نیز از دیگر مسائل موثر در سلامت جامعه است گفت: متاسفانه پیش دبستانی ها را که از دبستان و دبیرستان مهم تر می باشند پولی کرده اند و بعضی از اشخاص از این بخش بی بهره می باشند.

وی در پایان با بیان اینکه شرکت و کمپانی ها القاگر استفاده بیشتر از تجهیزات برای تامین سلامت مردم می باشند خاطر نشان کرد: به طور کلی تجهیزات نقش والایی در سلامت جوامع ندارد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.