تلاش‌های جدید برای حل بحران سیاسی در عراق

جام جم آنلاین: فهرست اتحاد ملی به ریاست ابراهیم جعفری هفته گذشته متن اصلاحات سیاسی مورد نظر خود را برای دیگر گروه‌های سیاسی عراقی ارسال کرد.

در این متن که شامل ۷۰ بند است بازنگری در سیاستگذاری‌های سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه و معرفی سریع وزیران امنیتی کشور و دفاع گنجانده شده است.

ابراهیم جعفری، رییس فهرست اتحاد ملی در نظر دارد برای رایزنی درخصوص راه‌های خروج از بحران سیاسی در عراق تا پایان این هفته به طور جداگانه با سران گروه‌های مختلف دیدار کند.

این در حالی است که گروه‌های سیاسی وابسته به مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق و ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه نسبت به یافتن راه‌حل مناسبی برای خروج از این بحران نگرش منفی دارند.

حزب دموکرات کردستان به ریاست بارزانی نسبت به اصلاحات ارائه شده توسط اتحاد ملی خوشبین نیست و آن را فاقد کاربرد اساسی در شرایط کنونی می‌داند.

اظهارات جدید بارزانی مبنی بر درخواست از سازمان ملل متحد برای اعمال محدودیت پرواز در آسمان کردستان عراق (فعال کردن قطعنامه ۶۸۸) و مسلح کردن ۱۹۰ هزار نیروی نظامی کرد هم نشان‌دهنده ادامه سیاست منفی وی و تنش‌آفرینی جدید در قبال مالکی است.

شخص ایاد علاوی نیزکه از ابتدای شکل‌گیری دولت مالکی با وی مخالفت ورزیده است استیضاح و برکناری مالکی را بهترین گزینه توصیف می‌کند. البته شماری از احزاب وابسته به فهرست العراقیه چنین دیدگاهی ندارند.

به‌گفته طلال الزوبعی عضو برجسته العراقیه، تلاش‌هایی در جریان است تا موضوع پرسش و پاسخ از مالکی در مجلس به تعویق انداخته شود و متن اصلاحات سیاسی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

برخی از اعضای فهرست العراقیه از افزایش نکات مورد تفاهم میان العراقیه و فهرست اتحاد ملی سخن گفته و اشاره کردند که شاید موضوع پرسش و پاسخ از مالکی لغو شود.

محمد الخالدی، از مسوولان فهرست اتحاد ملی نیز گفته است: مخالفان مالکی به دو دسته تقسیم شده‌اند، گروهی خواهان استیضاح مالکی هستند و گروه دیگر بر گفت‌وگوی مستقیم برای حل بحران تاکید دارند.

به‌گفته وی، زمانی برای پرسش و پاسخ از مالکی مشخص نشده است و به تعویق افتادن آن هم از وجود اختلافات شدید میان دو فهرست العراقیه و کردها حکایت دارد.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند پرسش و پاسخ از نخست‌وزیر در مجلس صورت نخواهد گرفت، زیرا مالکی پرونده‌های مهمی در اختیار دارد که در صورت اصرار مخالفان بر پرسش و پاسخ، آنها را فاش خواهد کرد؛ امری که به جای حل بحران سیاسی به شعله‌ورتر شدن آن می‌انجامد.

فهرست دولت قانون وابسته به مالکی پرسش و پاسخ از نخست‌وزیر را دارای اهداف سیاسی و انتقام‌جویانه دانسته و بر این باور است که مطرح شدن آن بی‌توجهی به موضعگیری‌های طالبانی و جعفری مبنی بر دعوت از همه گروه‌ها برای مشارکت در گفت‌وگوی مستقیم است و عملی شدن آن هم ممکن است در همبستگی گروه‌های عراق تاثیر داشته و روند سیاسی این کشور را دستخوش تغییرات عمده‌ای کند.

در این شرایط نخست‌وزیر عراق پس از ماه‌ها اختلاف با اسامه نجیفی رییس مجلس و عضو برجسته فهرست العراقیه جمعه گذشته با وی دیدار و آخرین تحولات سیاسی را بررسی کرد؛ حرکتی که کارشناسان سیاسی در راستای حل اختلافات مثبت ارزیابی کردند.

البته ناظران سیاسی بر این باورند که ایجاد تفاهم میان سه گروه العراقیه، کردها و فهرست اتحاد ملی به حل نهایی بحران منجر نخواهد شد، بلکه خروج از این بحران به تفاهم میان کشورهای همسایه و روی کار آمدن گروه‌های سیاسی جدید در صحنه عراق نیازدارد.

برهمین اساس جریان سیاسی جدید «دولت مدنی» در روزهای اخیر با مشارکت وزیران سابق دولت مالکی و برخی شخصیت‌های مستقل پارلمانی و گروه جدا شده از فهرست العراقیه به نام العراقیه سفید شکل گرفت و هدف خود را مشارکت در حل بحران سیاسی و ایجاد تفاهم میان همه گروه‌ها در چارچوب قانون اساسی و به‌دور از حزب‌گرایی اعلام کرد.

علی ظریفی خامنه – رییس دفتر نمایندگی صداوسیما در بغداد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.