تلاش آلمان برای همراه کردن چین با غرب در مناقشه سوریه

به گزارش ایرنا،آلمان به عنوان یکی از همپیمان های آمریکا و عضوی از اتحادیه اروپا که این روزها برای تحت فشار گذاشتن دولت سوریه در تن دادن به خواسته های غیر منطقی خود از هیچ تلاشی دست بردار نیستند، بعد از ناامیدی از عقب نشینی مسکو از مواضع قاطع خود، این روزها رایزنی ها برای همراه کردن پکن را در دستور کار خود قرار داده است.

هفته نامه اشپیگل روز یکشنبه در نسخه آنلاین خود با انتشار مطلبی در این زمینه، نوشت: چین علاقمندی بزرگی برای تقویت رابطه تجاری خود با کشورهای منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس در قبال تامین منابع انرژی خود دارد و آلمان نیز با استفاده از همین علاقمندی،ماموریت جدیدی برای نزدیک کردن این کشور با سیاست های غرب در رابطه با تحولات منطقه از جمله مناقشه سوریه را در دستور کار قرار داده است.

این رسانه آلمانی در همین رابطه به نقل از منابع خود در دولت آلمان، نوشت: صدر اعظم ‘آنگلا مرکل’ این روزها از نشست های مختلف بین المللی و مجامع دیپلماتیک استفاده و تلاش می کند تا با مطرح کردن این موضوع با رهبران چین، مقامات پکن را با سیاست های غرب در مورد سوریه همراه کند.

به نوشته اشپیگل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در همین راستا ماموریت یافته تا با همتای چینی خود مذاکراتی برای قانع کردن آنها داشته باشد.

این نشریه در ادامه می نویسد: ‘گیدو وستروله’ وزیر امور خارجه ماموریت یافته تا این موضوع را به وزیر خارجه چین القا کند که در صورت همراهی نکردن پکن با غرب در مورد سوریه، این پافشاری در تراز تجاری چین با کشورهای عربی منطقه خاورمیانه تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.

وستروله طی ماه های گذشته سفرهای متعددی به منطقه خاورمیانه داشته و با مقام های عربی منطقه دیدارهای مختلفی برگزار کرده که در گفت وگو با همتای چینی خود از این دیدارها به عنوان برگ برنده و نشانه ای از نزدیکی آلمان با کشورهای نفت خیز خلیج فارس یاد می کند.

در حالی که دولت آلمان همچنان سخت بدنبال جذب پکن به سمت خود و همراه کردن با سیاست های غربی در رابطه با تحولات منطقه است، شواهد حاکی از این است که این کشور از همراهی مسکو در این زمینه بطور کامل ناامید شده و در تلاش برای همراه کردن روسیه با سیاست های غرب ناکام مانده است.

مرکل در نشستی که اواخر ماه ژوئن در برلین با ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه داشت، به این نتیجه رسید که کرملین از مواضع خود در قبال سوریه کوتاه نخواهد آمد و به همین خاطر تمام تلاش خود را بر روی همراه کردن چین معطوف کرده است.

این تلاش ها در حالی در دستور کار سیاستمداران آلمانی قرار گرفته که روسیه و چین طی روزهای گذشته برای سومین بار قطعنامه ضد سوری شورای امنیت سازمان ملل درمورد سوریه را که می توانست زمینه ای برای مداخله نظامی در این کشور باشد، وتو کردند.

اروپام**۲۰۵۱**۱۷۰۱**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۲۲۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.