تلاش آمریکا و اعراب منطقه برای استقرار سیستم دفاع موشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه بی بی سی عربی امروز در گزارشی اعلام کرد: در حالی که تنشها با ایران افزایش پیدا کرده ، آمریکا و برخی همپیمانان آنها در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در نظر دارند همکاریهای دوجانبه در زمینه استقرار سیستمهای دفاع موشکی را تقویت کنند.

بر اساس این گزارش،  توافق آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس طی ماههای آتی اعلام می شود، اما در همین راستا “هیلاری کلینتون” وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در نیویورک با برخی مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفتگو و برای تامین سیستمهای دفاع موشکی آنها علیه تهدیدات احتمالی ایران ابراز آمادگی کرد.

یک مسئول آمریکایی بلندپایه نیز پس از پایان این دیدارها اظهار داشت : هدف اصلی ما پشتیبانی دفاعی از همپیمانان آمریکا در منطقه خلیج فارس است و ما آنها را در برابر تهدیدهای موشکی کامل کمک خواهیم کرد.

وی افزود: مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز برای استفاده از توانمندی موشکی آمریکا ابراز آمادگی کردند.

این مقام آمریکایی البته به جزئیات بیشتری درباره جزئیات توافق واشنگتن با عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین و عمان اشاره ای نکرد. 

در همین حال روزنامه الدستور مصر امروز در گزارشی با اشاره به تلاشهای آمریکا در زمینه تجهیز کشورهای منطقه به سیستمهای موشکی، اعلام کرد: شرکت لاکهید مارتین بزرگترین تامین کننده تسلیحات وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد که پیشنهادی ۲ میلیارد دلاری برای فروش سیستم های دفاع موشکی به امارات دریافت کرده است.

در صورت عملی شدن این قرار داد برای نخستین بار خواهد بود که آمریکا سیستمهای دفاع موشکی ساخت خود را به کشورهای خارجی واگذار می کند.

خاطرنشان می شود پیش از این وزیر امور خارجه رژیم بحرین در گفتگو با یک روزنامه ژاپنی از توافق آمریکا و شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس درباره استقرار سپر موشکی یکپارچه در منطقه خبر داده بود.

آمریکا در این راستا  به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پیشنهاد استقرار سپر موشکی واحد را ارائه داده که بر مبنای آن سیستمهای راداری مشترک و عملیات تبادل اطلاعات میان دو طرف صورت می گیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.