تلاش ایران برای حفظ عراق یکپارچه

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – محمد جواد ظریف در سومین روز از سفر به عراق به اقلیم کردستان رفت و با مقامات این منطقه دیدار و مذاکره کرد.

سفر وزیر امور خارجه به عراق که جزو طولانی‌ترین سفرهای منطقه وی محسوب می‌شود، با هدف کمک و نقش آفرینی ایران در وحدت و یکپارچگی این کشور صورت گرفته است.دیدار وزیر خارجه کشورمان از منطقه کردستان از آن جهت حائز اهمیت مضاعف است که این نخستین سفر رسمی یکی از مقامات دولت یازدهم به منطقه کردستان محسوب می‌شود.

کشور عراق پس از هجوم تروریست‌های «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» و چالش سیاستمداران این کشور بر سر قدرت و همچنین طرح ادعای استقلال از سوی مناطق کردنشین آبستن حوادث است و از این جهت حضور نماینده ایران در این کشور و دیدار و رایزنی با اکثریت اقلیت‌های سیاسی، قومی و مذهبی بسیار حائز اهمیت است.

ظریف در سفر به بغداد با اکثر مقامات سیاسی عراقی ازجمله نوری مالکی نخست‌وزیر سابق، هوشیار زیباری وزیر خارجه، سلیم جبوری رئیس پارلمان، فواد معصوم رئیس‌جمهور جدید و حیدرالعبادی نخست‌وزیر جدید این کشور دیدار کرد. او همچنین پس از دیدار با عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق و برخی نمایندگان شیعه و سنی مجلس این کشور عازم نجف اشرف شد و در حاشیه زیارت از حرم علی‌بن ابی طالب(ع) با آیات عظام این شهر ازجمله آیت‌الله سیستانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف همچنین صبح روز گذشته و پیش از سفر به اربیل، در شهر کربلا حاضر شد و به زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) رفت. او همچنین در سفر به اقلیم کردستان در اربیل با مقامات این منطقه ازجمله نیچروان بارزانی نخست‌وزیر و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و در سلیمانیه با جلال طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

کارشناسان معتقدند وزیر خارجه کشورمان همانطور که پیش‌تر در دیدار با رئیس مجلس این کشور گفته بود «امنیت عراق، امنیت ایران است و ما دوستدار همه گروه‌های سیاسی این کشور هستیم»، تلاش دارد این موضوع را عملا اثبات کند. سفر ۳روزه ظریف به عراق و دیدار شهر به شهر او در حالی است که ایران می‌تواند در وحدت گروه‌های مختلف و کاهش تنش‌های سیاسی این کشور همسایه نقش آفرین باشد. از سوی دیگر حضور وزیر خارجه کشورمان در اقلیم کردستان که این روزها در خط مقدم جنگ با تروریست‌های داعش هستند مهم توصیف می‌شود.

اما «توافق اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق» و «تأکید بر مقابله همه جانبه با داعش» ۲محور اصلی نشست خبری مشترک ظریف با بارزانی رئیس اقلیم کردستان بود. وی همچنین آینده نگری مسئولین مختلف عراق در تقویت وحدت و انسجام ملی و حل وفصل اختلاف نظرات احتمالی در چارچوب قانون اساسی این کشور را ضروری توصیف کرد.

وزیر امور خارجه درخصوص داعش، خطر این گروه تروریستی برای تمام منطقه را متذکر شد و گفت: « داعش خطری است که همان اندازه که علیه مردم کرد عراق است، علیه شیعیان و مردم اهل سنت و گروه‌ها و اقلیت‌های مذهبی دیگر و مردم منطقه و حتی علیه کسانی که در زمانی با داعش مسامحه کرده و از آنها حمایت کردند، است.»

او تأکید کرد که ایران در مسیر مبارزه با داعش در کنار مردم عراق بوده و خواهد بود. ظریف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن حمایت از توافق میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر دولت فراگیر، کارآمد و سالم عراق تشکیل شود. ظریف برای بار دیگر حضور نظامی ایران در عراق را رد کرد ولی گفت که با دولت مرکزی و اقلیم کردستان همکاری نظامی داشته‌ایم. او در واکنش به درخواست مهمات از سوی کردستان تصریح کرد که کمک به عراق وظیفه عراق است.

در این نشست خبری مسعود بارزانی اعلام کرد که پس از حمله داعش بلافاصله ما از همه کشورها درخواست کمک کردیم و جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که کمک‌هایش را در اختیار ما قرار داد.همزمان مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور‌خارجه با اشاره به وضعیت بسیار بد و بحرانی مردم شهر آمرلی در شمال عراق که تحت محاصره و حملات غیرانسانی تروریست‌ها قرار دارد، نسبت به بروز یک فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داد و خواستار اقدام فوری مجامع بین‌المللی به‌خصوص سازمان ملل شد.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.