تلاش برای تاسیس بنیاد گلابدره‌ای/ کمک‌های اهالی ادبیات به زلزله زدگان

خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ و ادب: اخبار مهم حوزه ادبیات را در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی درباره کمک اهالی قلم به زلزله زدگان آذربایجان شرقی آغاز می‌کنیم.

در نخستین عمل جمعی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از روز ۲۸ مرداد اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی اهالی قلم برای اهداء به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی کرد. فراخوان این انجمن برای دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی اهالی قلم برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی با استقبال خوب دست‌اندرکاران عرصه ادبیات و مردم روبه رو شد. این حرکت که از شنبه ۲۸ مرداد آغاز شد تا روز یکشنبه نیز ادامه داشت و  بعد از ظهر همین روز کار بسته‌بندی کمک‌های غیرنقدی در محل انجمن، انجام گرفت.

نخستین محموله کمک‌های اهدایی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان شامل پوشاک و نیز برخی اقلام ضروری اولیه مورد نیاز زلزله‌زدگان سه‌شنبه هفته جاری ۳۱ مرداد ماه به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی ارسال شد. نکته قابل توجه در تهیه و ارسال این اجناس، همراهی و کمک برخی از بازاریان تهران به منظور تهیه مناسب کالاها و نیز هدیه کردن برخی از اجناس توسط آنها برای مشارکت در این عمل بوده است.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نظر دارد در دومین مرحله از فراخوان، با اعلام قبلی به تهیه برخی اقلام آموزشی و کمک آموزشی برای کودکان زلزله زده اقدام کرده و آن را با حضور برخی از نویسندگان کودک و نوجوان به این مناطق ارسال کند. 

از سوی دیگر به گفته یوسف انصاری نویسنده و منتقد ادبی که خود آذری زبان و اهل همین خطه است، اهالی جوان ادبیات برای روستاهای زلزله‌زده آذربایجان خانه می‌سازند.

 

او از انتشار فراخوانی برای اهالی ادبیات داستانی به منظور جمع‌آوری کمک برای ساخت برخی خانه‌های روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پس از وقوع زلزله استان آذربایجان شرقی و انتشار یک فراخوان اینترنتی در این زمینه، جمع قابل توجهی از اهالی جوان ادبیات داستانی با استقبال از این فراخوان به کمک رسانی به مردم این مناطق پرداختند.

 

انصاری افزود: با وجود اینکه فراخوان تنها از طریق یک شبکه اجتماعی در فضای وب منتشر شده بود اما با اقبال خوبی از سوی نویسندگان جوان روبرو شد و در کمتر از دو روز کمک‌های نزدیک به ۶۰ نفر از اهالی ادبیات جمع‌آوری شد. مبالغ نقدی جمع‌آوری شده در این راستا در دو نوبت به کالاهای مورد نیاز مردمان مناطق زلزله‌زده تبدیل و به شهر اهر ارسال شده است.

 

این نویسنده با اشاره به اینکه فرآیند جمع‌آوری کمک‌ برای مردم این مناطق توسط اهالی جوان ادبیات داستانی برای تهیه سومین محموله کماکان ادامه دارد، افزود: درصددیم با تهیه و انتشار فراخوانی در آینده نزدیک، به کمک داستان‌نویسان جوان کشور برای ساخت منازل تخریب شده روستاییان کاری انجام دهیم. سعی داریم فراخوانی در این زمینه منتشر کنیم و با کمک همه اهالی ادبیات برای ساخت حداقل ساخت چند خانه در روستاهای مناطق زلزله زده تا پیش از فصل زمستان اقدام کنیم.
 
خبر دیگر در همین رابطه اینکه، یک نویسنده حق‌التالیف ۵ چاپ کتابش را به زلزله‌زدگان اهدا کرد. سعید گل‌محمدی مولف کتاب «نیم کیلو باش ولی مرد باش» حق‌التالیف ۵ نوبت چاپ کتاب خود را به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اختصاص داد.

 

این کتاب ۳۶۰ صفحه‌ای شامل ۲۴۰ قصه و حکایت کوتاه است و سه شنبه هفته گذشته توسط انتشارات آسیم به چاپ رسید و گل محمدی حق‌التالیف خود را تا ۵ نوبت چاپ کتاب به زلزله‌زدگان آذربایجانی اهدا کرده است. چاپ اول این کتاب با ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه منتشر شده است.

 

کتاب‌های بخش کودک و نوجوان کتابخانه ملی به ۲۱۰۰ عنوان رسید

 

اما بشنوید از افزایش آثار موجود در بخش کودک و نوجوان کتابخانه ملی ایران. آنگونه که مصطفی رحمانوست مدیر این بخش گفته، آثار حوزه کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی ایران به ۲۱۰۰ عنوان رسیده است.

 

مدیر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران گفت: سرعت بارگذاری کتاب در این کتابخانه مجازی در حال حاضر ۱۰ برابر شده است.

 

وی همچنین با اشاره به مشکلات دیجیتال‌سازی کتاب‌ها در بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ ملی ایران، گفت: دسترسی به کتاب‌های مثلاً ۵۰ سال پیش دشواری‌های زیادی دارد چرا که کتاب کودک و نوجوان، کتاب مصرفی به حساب می‌آمده و نسخه‌هایی از برخی کتاب‌ها اصلا موجود نیستند.

 

رحماندوست ادامه داد: ما به شیوه‌های مختلف و به سختی در حال گردآوری این کتاب‌ها هستیم که باید به عنوان یک سند در اختیار پژوهشگران قرار بگیرند و این وظیفه کتابخانه ملی است که این نسخه‌ها را در اختیار آن‌ها قرار بدهد.
 
تلاش برای تاسیس بنیاد گلابدره‌ای

 

اما بشنوید از تلاش‌هایی که برای تاسیس بنیادی به نام محمود گلابدره‌ای صورت می‌گیرد. علی خلیلی وارث حقوق مادی و معنوی آثار زنده‌یاد سید محمود گلابدره‌ای از شناسایی تدریجی کتاب‌های منتشرنشده او در خارج از کشور خبر داد و گفت: یکی از رمان‌های او با عنوان «دختر آمریکایی» در اختیار یکی از ناشران آمریکایی است. مشغول رایزنی هستیم تا این کتاب را به ایران برگردانیم.

 

وی تاکید کرد: تمامی آثار چاپ نشده گلابدره‌ای، نزد من محفوظ است و در حال بررسی این کتاب‌ها هستم و به زودی تکلیف آن‌ها را مشخص خواهم کرد.

 

وارث حقوق مادی و معنوی آثار زنده‌یاد گلابدره‌ای گفت: قصد داریم تشکیلاتی مانند بنیاد یا مرکز حفظ آثار زنده‌یاد گلابدره‌ای راه‌اندازی کنیم. صحبت‌های مقدماتی با مسئولان فرهنگی کشور انجام شده، اما از آنجایی که در ۶ ماه اخیر به خاطر وضعیت اورژانسی سید محمود گلابدره‌ای، بیشتر وقتم صرف رسیدگی به صاحب اثر شده تا خود آثار، این روند به تاخیر افتاده است. بعد از پشت سر گذاشتن این دوران، پیگیری‌های لازم برای برپایی مرکز حفظ آثار زنده‌یاد گلابدره‌ای صورت خواهد گرفت.

 

خلیلی تصریح کرد: ناشرانی که کتاب‌های گلابدره‌ای را منتشر کرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند آن کتاب‌ها را با شرایط جدید تجدیدچاپ کنند. اما اگر قرارداد ناشری به اتمام رسیده و ناشر تمایلی برای بازنشر کتاب‌ها نداشته باشد، قرارداد را فسخ می‌کنیم.

 

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۶ اثر منتشر نشده از گلابدره‌ای را در خارج از کشور شناسایی کرده‌ایم. تماس‌هایی هم داشته‌ایم و ۳ عنوان رمان چاپ نشده او به زبان‌های انگلیسی و سوئدی نیز به دست ما خواهند رسید. یکی از این رمان‌ها «دختر آمریکایی» است که در اختیار یک ناشر آمریکایی است. مشغول رایزنی هستیم تا کتاب را به ایران برگردانیم. این کتاب در طول ۱۰ سال اقامت او در آمریکا نوشته شده است.

 

خلیلی همچنین با انتقاد از برخی شایعات درباره خانه به دوش بودن سید محمود گلابدره‌ای در آمریکا گفت: رمان «دختر آمریکایی» نشان می‌دهد، در همان زمانی که همه تصور می‌کردند سید محمود گلابدره‌ای در ایالت‌های آمریکا پرسه می‌زند، مشغول نگارش چنین کتابی بوده و به این ترتیب، شخصیت اصلی زنده‌یاد گلابدره‌ای به زودی آشکار خواهد شد.

 

«دموکراسی یا دموقراضه» چگونه سر از اینترنت درآورد؟!

 

اما خبری که در هفته گذشته توجه اهالی ادبیات را به خود جلب کرد، انتشار نسخه اینترنتی کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» نوشته سیدمهدی شجاعی بدون اطلاع وی و ناشر این کتاب بود.

 

کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» که انتشارات نیستان ناشر آن بود اما همان ۴ سال پیش آن را از چرخه توزیع و فروش خارج کردند. این اثر در قالب داستانی استعاری و طنزآلود منتشر شده و با توجه به فضای سیاسی و اجتماعی اثر در همان ایام و به سرعت پس از انتشار از سوی ناشر و نویسنده جمع‌آوری و از توزیع آن صرف نظر شد.

 

سیدمهدی شجاعی به عنوان خالق این اثر در همان ایام علت این موضوع را مهیا نبودن شرایط سیاسی و اجتماعی کشور به منظور مطالعه و برقراری ارتباط درست با محتوای این کتاب عنوان و اعلام کرده بود تا اطلاع ثانوی از توزیع و فروش آن صرف نظر کرده است. اما در هفته‌های اخیر برخی از سایت‌های اینترنتی اقدام به انتشار غیرقانونی نسخه «پی ‌دی اف» این کتاب با عناوین تحریک‌کننده و سیاسی، کردند که این موضوع با واکنش ناشر و نویسنده این کتاب مواجه شد.

 

روابط عمومی انتشارات نیستان در این زمینه اعلام کرد: رمان «دموکراسی یا دموقراضه» اثر سید مهدی شجاعی که زمان تألیف آن به سال‌های هشتاد تا هشتاد و شش برمی‌گردد، در سال هشتاد و هفت، با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده اما به خواست نویسنده، تاکنون از توزیع آن اجتناب شده است. بنابراین، خبر انتشار و توزیع سه چاپ از این کتاب و سپس توقیف و جمع‌آوری آن – و به تبع باقی گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوطه – مطلقا خلاف واقع است و پایه و اساس ندارد.

 

در ادامه این توضیح آمده است: انتشارات نیستان علیرغم نقدهای صریح و شفافش نسبت به عملکرد وزارت ارشاد، شرط انصاف را در این می‌بیند که وزارت ارشاد را از اتهام توقیف و جمع‌آوری این کتاب، مبری سازد و با صراحت اعلام کند که هیچ منعی از هیچ مرجع رسمی و غیررسمی برای توزیع کتاب وجود نداشته و نیستان این کتاب را اساسا تحویل سیستم پخش و توزیع نداده است و جز چند نسخه‌ای که پس از هر چاپ، طبق روال، تحویل وزارت ارشاد و کتابخانه ملی می‌شود، هیچ نسخه‌ای از کتاب وارد بازار نشر نشده است. آنچه در نهایت توجه به آن ضروری به نظر می‌رسد، این است که تکثیر و توزیع غیرمجاز یک محصول فرهنگی بدون شک، کاری خلاف اخلاق محسوب می‌شود و هیچ محمل و بهانه‌ای این اقدام ناپسند را توجیه نمی‌کند.»

 

این توضیحات در حالی منتشر می‌شود که محتوای انتقادی این اثر در روزهای گذشته منجر به این شده است که کاربران اینترنتی برای دانلود آن کنجکاوی زیادی به خرج دهند ولی پایگاه اینترنتی که این کتاب را به صورت غیرقانونی منتشر کرده، مدت‌هاست فیلتر است و قابلیت دسترسی به اطلاعات آن فراهم نیست هر چند این کتاب در شبکه‌های اجتماعی در حال توزیع است.

 

خداحافظی باقرزاده با بنیاد نشر آثار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس

 

در هفته‌ای که گذشت سردار محمدباقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پس از سال‌ها از این سمت کناره‌گیری کرد و جای خود را با سردار بهمن کارگر معاون اجتماعی ناجا داد.

 

علت استعفای سردار باقرزاده تمرکز بیشتر وی بر عملیات تفحص شهدای هشت سال دفاع مقدس عنوان شده است. سردار بهمن کارگر رئیس جدید این بنیاد سمت معاونت اجتماعی ناجا را بر عهده دارد و با حفظ سمت به این مقام منصوب شده است.

 

مراسم تودیع و معارفه رئیس پیشین و جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم دیروز اول شهریور ماه برگزار شد.

 

این بنیاد از نهادهایی است که با هدف حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت و به موجب فرمان مقام معظم رهبری در پایان جنگ تحمیلی در مهرماه سال ۱۳۶۹ تاسیس شد.

 

رمان داریوش مهرجویی در بوته نقد

 

اما در هفته گذشته رمان جدید داریوش مهرجویی فیلمساز و نویسنده با عنوان «در خرابات مغان» در شهر کتاب در بوته نقد منتقدان قرار گرفت.

 

شیوا مقانلو نویسنده و منتقد ادبی در این نشست گفت: «در خرابات مغان» دقیقا نقطه قوت خود را از جذابیت فکرها و ایده‌ها و خرده روایت‌هایش می‌گیرد ولی آن‌چه نقطه قوتش نیست،‌ این است که آن تدوین‌گر درونی نتوانسته است این قسمت‌ها را با ریتم و الگوی مشخصی منطبق کند.

امیرعلی نجومیان استاد دانشگاه و منتقد نیز در این باره گفت: با خواندن صفحات ابتدایی «در خرابات مغان» متوجه می‌شویم که این رمان شباهت‌های زیادی با «ناتور دشت» سلینجر دارد و به نظرم این اثر مهرجویی بیشتر تحت تاثیر ادبیات آمریکا است تا ادبیات ایران.

داریوش مهرجویی خود نیز در جلسه نقد رمانش گفت: «در خرابات مغان» کتابی است که همیشه وسوسه نوشتنش را داشتم. همیشه این وسوسه را داشته‌ام و همه سناریوهایم را هم خودم نوشتم. بنابراین انس خاصی با کلام و شیوه‌های نگارش دارم و سعی کردم خودم را در کوران ادبیات ایران و جهان قرار بدهم.

در پایان این نشست، حاضران به همراه مهرجویی برای تهیه و امضای کتاب توسط نویسنده اثر، به فروشگاه موسسه شهر کتاب رفتند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.