تلاش برای حفظ هویت اسلامی مسجد قرطبه در اسپانیا

سازمان آموزش، علوم و فرهنگ اسلامی برای جلوگیری از سلب مالکیت مسجد جامع «قرطبه» اسپانیا از مسلمانان و انتقال مالکیت آن به کلیسای اسپانیا پویشی بین‌المللی آغاز کرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، عبدالعزیز بن عثمان التویجری، مدیرکل آیسسکو با ارسال نامه‌هایی برای رئیس حکومت منطقه‌ای اندلس، مدیرکل یونسکو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل اتحادیه عرب از آنان خواست که در چارچوب صلاحیت‌ها و وظایفشان اجازه ندهند که کلیسای اسپانیا مسجد قرطبه را تحت مالکیت درآورد.

تویجری در این نامه‌ها تأکید کرد: اقدام ظالمانه‌ای که اسقف‌های قرطبه در حق تاریخ دینی و فرهنگی بشریت انجام داده، هدفش تغییر هویت این میراث انسانی(مسجد قرطبه) برای همیشه است، این در حالی است که پیش‌تر نیز کلیسایی در وسط مسجد بنا کرده بودند.

آیسسکو تأکید کرد: با ابقای مسجد جامع قرطبه خارج از مالکیت کلیسا با توجه به این که این مسجد، میراثی تاریخی است، از یک سو باید ارزش‌های تسامح، دوستی و همدلی را منتشر و از سوی دیگر تلاش شهروندان مسلمان اسپانیا برای بازپس گرفتن حقوق فرهنگیشان از جمله حق مشارکت در حمایت از میراث فرهنگی ـ اسلامی اندلس را به تصویر کشید.

طبق گزارش‌های رسیده، در پی تلاش‌های کلیسای کاتولیک برای کنترل ساختمان مسجد قرطبه بحث‌های زیادی در اسپانیا در این زمینه به راه افتاده است.

بحث‌ها پس از آن شدت گرفت که معلوم شد، اسقف‌های محلی در تلاش برای ثبت نام خود به عنوان مالکان کل این ساختمان هستند.

مسجد قرطبه در سال‎های ۷۸۴ تا ۷۸۶ میلادی در زمان خلیفه «عبدالرحمن اول» ساخته شد. این مسجد که به مدت پنج قرن در خدمت نمازگزاران مسلمان بود در زمان «فردیناند سوم»(امپراطور وقت) که قرطبه را از حاکمان مسلمان در سال ۱۲۳۶ گرفت به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت.
 
اما این مکان هنوز هم از سوی اسپانیایی‌ها و توریست‌ها یک مسجد شناخته می‌شود نه یک کلیسا.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.