تلاش برای ‎حذف ایران از معادله سوریه

همزمان با پیشنهاد روسیه و چین برای برگزاری نشستی با حضور کشورهای موثر جهان و منطقه در موضوع سوریه و تاکید بر حضور ایران در این نشست، منابع غربی نیز تلاش کردند تا از طرح جدید کوفی عنان با مضمونی مشابه خبر دهند و به این ترتیب راهی جدید برای خروج از بن‌بست خودساخته سوریه باز کنند، امری که بلافاصله با ژست مخالفت برخی طرف‌های غربی با حضور ایران در این طرح مواجه شد و بلافاصله این تحلیل را قوت بخشید که هدف اصلی فتنه سوریه، کاهش عمق استراتژیک ایران و نه چیز دیگری بوده است. امری که در مذاکرات اخیر بغداد نیز به خوبی در مورد موضوع سوریه برای طرف غربی ملموس بود.

به گزارش رجانیوز، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۱۶ خردادماه گزارش داد که  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و همتای چینی وی، هو جین‌تائو، ، از جامعه بین‌المللی خواستند تا از طرح صلح کوفی عنان برای حل بحران سوریه حمایت کنند این در حالی بود که  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  نیز  روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه تأکید کرد که لازم است نشستی با حضورکشورهای عضو شورای امنیت، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین کشورهای مهم منطقه نظیر ترکیه و ایران برای حل بحران سوریه برگزار شود.

 

در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارشی تلاش کرد این طرح را طرح جدید کوفی عنان برای سوریه عنوان کند و بر این مبنا مدعی :” کوفی عنان در طرح جدید خود برای سوریه کارگروهی از کشورها را ایجاد می‌کند که ایران و روسیه نیز از آن جمله‌اند.

 

واشنگتن پست در تحلیل این طرح نیز افزود: “عنان از آن رو به این طرح روی آورده که هیچ طرح دیگری تاکنون جواب نداده است. ایالات متحده و متحدانش خواستار دخالت نظامی نیستند و می‌ترسند که این امر به نتایجی زیان‌بار بینجامد.”

 

بر این اساس عنان در نظر دارد که یک گروه تماس با سوریه را ایجاد کند که از پنج عضو دایم شورای امنیت به علاوه عربستان سعودی، قطر، ترکیه و ایران تشکیل شده باشد. ایده اصلی این طرح کنار هم آوردن کشورهایی است که در سوریه نفوذ دارند.

 

اما ساعاتی پس از انتشار این خبر،  فرانسه و بریتانیا تلاش کردند با حضور ایران در گروه تماسی اینچنینی مخالفت کنند. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرد که ایران تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در مذاکرات برای حل بحران سوریه حضور داشته باشد و تأکید کرد که حضور ایران در مذاکرات «با هدف افزایش فشار بر حکومت سوریه در تضاد است».

 

در همین حال ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که به باور وی وارد کردن ایران در هر گروهی که به منظور حل بحران سوریه تشکیل می‌شود، فعالیت‌های گروه مزبور را بی‌اثر می‌کند. 

 

اما آنچه از کشورهای غربی را از ورود ایران به طرح گروه تماس نگران می‌کند را وزیر خارجه فرانسه به صورت واضحی بیان کرد. لوران فابیوس به خبرگزاری فرانسه گفت: “مشارکت دادن ایران در این مذاکرات بر برنامه هسته‌ای ایران نیز تأثیر می‌گذارد.” هر چند فابیوس در این زمینه توضیح دیگری نداشت اما همین اظهار نظر پشت پرده تشدید فشار بر سوریه پس از مذاکرات بغداد را به گونه‌ای واضح آشکار کرد.

 

در شرایطی که یکی از موارد پنجگانه بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات بغداد مسائل منطقی و خصوصا موضوع بحرین و سوریه بود و در حالی که پس از پذیرش طرح عنان در موضوع سوریه، دست برتر در این موضوع با ایران بوده است و به عبارتی متحدین منطقه‌ای غرب در این موضوع یعنی ترکیه و قطر بشدت منفعل شده‌اند، به نظر می‌رسد افزایش فشارها بر سوریه پس از مذاکرات بغداد برای خلع سلاح کردن ایران در مذاکرات مسکو طراحی شده است.

 

این در حالی است که با طرح جدید روسیه و عنان مبنی بر مشارکت مستقیم ایران در حل بحران سوریه، باز هم دست برتر را در این زمینه به ایران خواهد داد و بر همین اساس مخالفت فوری انگلیس و فرانسه را نیز در پی داشته است.

 

به هر حال خواه طرف غربی بپذیرد و خواه از پذیرش این واقعیت شانه خالی کند، بازیگر اصلی و موثر در حل بحران سوریه، ایران است و بدون پذیرش نقش ایران در این پرونده، موضوع سوریه حل نخواهد شد. امری که مرور زمان بخوبی آنرا روشن خواهد کرد.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.