تلاش جان کری برای بهبود روابط اسرائیل – ترکیه

۳۱فروردین۱۳،

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه به دنبال راه‌های تازه برای ازسرگیری روند صلح در خاورمیانه است از ترکیه نیز خواست تا روند بهبود روابط با رژیم صهیونیستی را سرعت بخشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد تا به تقویت اولویت‌های سیاست خارجی در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما در نشست‌هایی با احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بپردازد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که برای مقام‌های ترکیه‌ای مشخص کرده که سفر برنامه‌ریزی شده رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه به نوار غزه پس از سفرش به کاخ سفید بهتر است که به تاخیر بیفتد.

تل آویو و محمود عباس مخالف سفر اردوغان به غزه می باشند.

جان کری که در جریان توقف خود در ترکیه با اردوغان دیدار نداشت.

وزیرخارجه آمریکا گفت : تمایل داریم که ببینیم بهبود روابط بین دو طرف ترکیه و اسرائیلی با دخالت‌های کم‌تر خارجی صورت گیرد.

اوباما در جریان سفر ماه قبل خود به سرزمین‌های اشغالی به این موضوع پرداخت که تعهد اعلام شده از جانب رهبران اسرائیلی و ترکیه‌ای برای عادی سازی روابط که در سال ۲۰۱۰ میلادی در پی حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی مرمره آبی به تیرگی گرایید، اجرایی شود. اما بهبود روابط میان تل آویو و آنکارا همچنان روند کندی دارد.

مذاکره کنندگان ترکیه و اسرائیل قرار است تا در هفته جاری در خصوص پیشنهاد ترکیه برای پرداخت غرامت به قربانیان حمله به کشتی مرمره آبی در آنکارا به بحث و مذاکره بنشینند. مقام‌های آمریکایی امیدوارند که این مذاکرات روند احیای روابط کامل دیپلماتیک و همچنین تبادل سفرا میان اسرائیل و آنکارا را بار دیگر قوت بخشد.

جان کری همچنین اعلام کرد که خشم و ناراحتی خانواده قربانیان حمله به کشتی مرمره آبی را به خوبی می‌فهمد چرا که بمب‌گذاری‌های مسابقات ماراتن بوستون به وی فهماند که این اتفاق چه حسی دارد.

وی افزود: این اقدامات بر جامعه آمریکا و بر کشور تاثیر می‌گذارد. اما در نگاهی رو به جلو ما باید بهترین راه را برای گردهم آوردن مردم و از میان بردن تنش‌ها انتخاب کنیم و تلاش کنیم تا صلح را برقرار کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مذاکرات با همتای ترک خود را مثمر ثمر و ادامه دار خواند و افزود که معتقد است اردوغان و داوود اوغلو به صورت کامل به تمام تعهدات تفاهم‌نامه‌ها پایبند می باشند.

جان کری همچنین در خصوص راه‌هایی برای بهبود شرایط زندگی فلسطینیان و همچنین اقدامات اعتمادسازی برای بهبود فضایی برای از سرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین با محمود عباس به گفت وگو پرداخت.

جان کری قرار است سفر خود را در بروکسل، بلژیک به پایان برساند جایی که وی قصد دارد با مقام‌های اروپایی و همچنین سرگئی لاوروف، همتای روس خود در حاشیه نشست شورای روسیه – ناتو به گفت‌وگو بپردازد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.