تلاش دوباره دولت برای بهبود روابط با حامیان پیشین/ احمدی نژاد با روحانیون دیدار می کند

محمود عزیزی: به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی معاون امور قانون اساسی رئیس جمهور که همزمان مسوول امور روحانیت ریاست جمهوری است، این خبر را در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران اعلام کرده. میرتاج الدینی از زمان قبول مسئولیت امور روحانیت ریاست جمهوری تلاش کرده «رابطه سرد» دولت و روحانیت را کم کند.

 روحانیون به دلیل ارتباط مردمی با قشرهای مختلف همچنان یکی از مراجع افکار عمومی برای انتخاب های مختلف است. سال ۸۴ بود که نظر مثبت آیت الله مصباح یزدی موجی از حمایت طیف وسیعی از  اقشار مختلف جامعه را از احمدی نژاد موجب شد.

 

گام اول برای جلب نظر حامیان

دیدار با ائمه جمعه و توضیح درباره وضعیت اقتصادی کشور گام اول میرتاج الدینی برای بهبود روابط بود. خبری که پایگاه اطلاع رسانی دولت چند روز قبل تنها خبر چند خط از آن را  بدون انتشار عکس، این چنین مخابره کرد:« تیم اقتصادی دولت، متشکل از وزرای اقتصادی کابینه با دستور رئیس جمهور و در راستای تبیین و تشریح وضعیت اقتصادی کشور، در جلسه ای مشترک، جدیدترین اطلاعات از وضعیت اقتصادی کشور را برای ائمه جمعه تشریح کرد.»

دیداری که به نوشته پایگاه اطلاع رسانی دولت، «به دستور رئیس جمهور» و با هدف ارائه تصویری روشن از وضعیت اقتصادی کشور برگزار شد و ظاهرا قرار است در  این نشست  فردا هم دوباره پیگیری شود و  وزیران کابینه «در جهت تعامل » هرچه بیشتر دولت با روحانیت در آن شرکت کرده و به ارائه عملکردهای بخش های مختلف بپردازند.

 

دوری و دوستی

رابطه دولت و روحانیت حالا دیگر مدتها است که از حالت «مهربانانه» خارج شده و در بهترین حالت دو طرف شیوه قدیمی «دوری و دوستی» را ترجیح می دهند. این فاصله بیش از همه به دلیل موضع گیری های خاص رئیس جمهور درباره مسائل فرهنگی خصوصا موضوعانی مثل حجاب و گشت ارشاد و … است.

آخرین بار رئیس جمهور در مراسم رونمایی از کتابهای جدیدالتالیف پایه دوم و ششم به انتقاد از رویه انتظامی پرداخت و به فاصله یک روز پس از پلمپ تعدادی رستوان  و کافی شاپ، به پلیس توصیه کرد حق انتخاب برای مردم بگذارد. «نیروی انتظامی به جای آنکه سینماها و رستورانها را ببندد باید به مردم حق انتخاب دهد.»

 

احمدی نژاد و حامیان جدیدش

شاید همین رویه ها بود که موجب شد خبرگزاری انگلیسی رویترز ۳۰ بهمن ۹۰ در تحلیلی رئیس جمهور و حامیانش را شکست خوردگان بزرگ انتخابات سال ۹۲ ایران بداند و بنویسد: «در نبرد میان اصولگرایان ایرانی، به نظر می‌رسد حامیان دیروز محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران خواهند توانست وی و حامیان باقی‌مانده‌اش را شکست دهند. کمپ احمدی‌نژاد می‌داند که به دلیل ایستادن در مقابل روحانیون و بسیاری از دینداران جامعه، تعداد زیادی از حامیان خود را از دست داده‌اند و به همین دلیل به ملی‌گرایان امید بسته‌اند. می‌توان پیش‌بینی کرد که ۱۰ تا ۱۵ میلیون رای به سود مخالفان احمدی‌نژاد به صندوق‌ها ریخته خواهد شد.»

دیدار روز پنجشنبه رییس‌جمهور با روحانیت و ائمه جماعات استان تهران از سوی مرکز امور مساجد ترتیب داده شده است. مرکزی که چندی است مدیریت آن به حجت الاسلام علی اکبری سپرده شده است. روحانی جوانی که در دولت نهم رئیس سازمان ملی جوانان بود. دیدار فردا ملاقات دوستان قدیمی است که در آن حتما لبخندهای زیادی رد و بدل می شود، اما دو طرف همچنان ترجیح می دهند این رابطه  را با دوری و دوستی حفظ کنند؟

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.