تلاش مسئولان برای تدوین راهکار تعیین چارچوبی برای اجاره مسکن

تهران / واحد مرکزی خبر/ سیاسی /۰۳/۱۷
مسئولان وزارت راه و شهرسازی درصدد تدوین طرحی برای تعیین چارچوبی برای اجاره بهای مسکن و نظارت بر این بازار هستند.
دربرنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما، اقای علی چگینی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش جا به جایی مستاجران در فصل تابستان گفت: فشردگی تقاضا در این فصل به معنی جهش تقاضا نیست چرا که نه واحدهای مسکونی به یک باره کم و نه خانوارها به یک باره زیاد می شوند.
وی افزود: آمار رسمی نشان می دهد که در ۲۰ سال گذشته نرخ رشد تولید واحدهای مسکونی از رشد خانوار بیشتر بوده است به گونه ای که بر مبنای آخرین آمار، به ازای ۱۰۶ خانوار، ۱۰۰ واحد مسکونی وجود دارد این در حالی است که این میزان قبلا ۱۳۰ خانوار به ازای ۱۰۰ واحد بود.
چگینی تصریح کرد: در تهران ۱۰۲ واحد مسکونی برای هر ۱۰۰ خانوار است، پس تغییر ویژه ای ایجاد نشده است.
وی افزایش غیرمنطقی کرایه خانه ها را مربوط به بخشی از بازار مسکن و صاحبان خانه ها دانست و افزود: معمولا قیمت های بیشتر در ذهن مردم می ماند و کسی صحبتی درباره قراردادهایی که با قیمت های معقول و عادی بسته می شود،‌حرفی نمی زد چنان که آمارهای رسمی بانک مرکزی بیانگر ۱۳ و ۶ دهم درصد افزایش و مرکز آمار ۱۰ و نیم درصد افزایش قیمت است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن را مالکان، بنگاه داران و حتی گاهی خود مستاجران دانست و گفت: البته قانون نانوشته و عرفی در هر منطقه وجود دارد که قیمت ها براساس آن سنجیده می شود.
وی افزود: ما پی گیر مباحثی هستیم تا قاعده ای برای جلوگیری از قیمت گذاری های شخصی و نامتناسب تدوین شود، برای مثال بگوییم بانک مرکزی میزان نوسانات را اعلام کند و افزایش اجاره هم در همان حدود باشد.
چگینی اعلام میزان ۷ تا ۱۰ درصد افزایش اجاره در سال گذشته را با موفقیت نسبی همراه دانست و گفت: ما باید به دنبال افزایش عرضه مسکن باشیم.
وی به جلسه سه شنبه شب (قبل از برنامه گفتگوی ویژه) با حضور وزاری راه و شهرسازی و نیز دادگستری اشاره کرد و افزود: در این جلسه که مسئولین ذیربط هم حضور داشتند، رایزنی برای رسیدن به جمع بندی مناسب در نظارت بر مسکن انجام شد.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه ما برای افزایش عرضه مسکن شامل تولید بیش از ۳۰۰ هزار واحد در حوزه شهر تهران در هشتگرد، پرند، پردیس، اندیشه، پاکدشت و ماهدشت و نیز تولید مسکن ویژه در شهر تهران است که ثبت نام آن به میزان ۵۰ تا ۶۰ هزار واحد از شهریور آغاز می شود و برای واحد های اطراف پردیس هم ثبت نام در دست اجراست.
وی افزود: از ۳۰۰ هزار واحد حوزه شهر تهران، بیش از ۶۰ هزار واحد تا آخر تابستان به بهره برداری می رسد که این امر به معنی اقامت ۶۰ هزار مستاجر در آنهاست.
چگینی در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی هم گفت: این امر در دست بررسی است و پیشنهاد داده ایم و در حالی نهایی شدن است اما هنوز به مجلس ارائه نشده است.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور نیز برخی مواقع مانند پیش و پس از عید، ماه مبارک رمضان و نیز برخی رخ دادهای اجتماعی را موجب حرکت هایی در بازار مسکن ذکر کرد.
اقای مصطفی قلی خسروی گفت: درشهرستانهای کوچک، زیاد تورم مسکن نداریم بلکه این امر در شهرستانهای بزرگ است که از تهران الگوبرداری می شود.
وی افزود: درسال ۸۶ شاهد جهش قیمتی بودیم که با طرح مسکن مهر و نیز ساماندهی املاک و مستغلات، این افزایش قیمت تعدیل شد و چه بسا اگر دولت چنین اقداماتی نمی کرد، قیمت مسکن در میانه شهر بسیار بالاتر از مقدار کنونی بود.
خسروی تصریح کرد: بازار مقداری هم تحت تاثیر جو روانی قرار می گیرد که این امر باید کنترل شود، سال گذشته همین موقع مشکل مسکن داشتیم که برای برخورد با آن با تعزیرات هماهنگی صورت گرفت ولی چون در قالب طرح بود به صورت کامل انجام نشد.
وی افزود: این طرح برای داشتن ضمانت اجرایی باید به مجلس برود و تبدیل به قانون شود.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور نقش بنگاه داران را در افزایش قیمت ها رد کرد و گفت: دلال باید قیمت ها را به توازن برساند و هیچ وقت عامل گرانی نخواهد بود چون اگر قیمت ها بالا برود، معامله انجام نمی شود.
وی همچنین افزایش زیاد بنگاه ها را موفقیتی در امر اشتغال دانست و افزود: البته این افزایش به ضابطه نیست و دارندگان بنگاه های مسکن باید ضمن در اختیار داشتن مکان، عدم سوء پیشینه و اعتیاد، صلاحیتشان تایید شود و دوره های لازم را نیز ببینند تا بتواند پروانه کار بگیرند البته ما هم در تهران ۴۰۰ بازرس برای بررسی کار بنگاه ها داریم ضمن آن که ۹۵ هزار مشاور املاک به وسیله سامانه املاک و مستغلات به سرعت بخش نامه ها را دریافت می کنند و موظف با تمکین آنها هستند.
شماره تلفن ۳۴۴۷ برای پاسخگویی به شکایات مردم از بنگاه های معاملات ملکی پیش بینی شده است.

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.