تلاش می‌کنیم تا پایان مارس حتی الامکان روی کلیات یک توافق سیاسی اولیه صورت گیرد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

عراقچی:

تلاش می‌کنیم تا پایان مارس حتی الامکان روی کلیات یک توافق سیاسی اولیه صورت گیرد

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
عضو ارشد تیم مذاکره کننده با بیان اینکه اگر واقع‌بینی و اراده سیاسی در طرف مقابل باشد معتقدیم رسیدن به توافق خیلی دور نیست، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان مارس حتی الامکان روی کلیات، یک توافق سیاسی اولیه صورت گیرد.

فارس نوشت: سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از هشت ساعت و نیم رایزنی امروز (پنجشنبه) معاونان و کارشناسان ایران و سه کشور اروپایی در گروه ۱+۵ در شهر استانبول در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه مذاکره با شش کشور کار مشکلی است چرا که همه مواضع مشترکی ندارند و هر چه به جزییات نزدیکتر می‌شویم اختلاف نظرها بیشتر می‌شود، گفت: لذا هماهنگ کردن و رسیدن به منطق مذاکراتی واحد کار زیادی می‌برد.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه اضافه کرد: هر چه به جزییات نزدیک‌تر می‌شویم، اختلاف‌نظرها بیشتر می‌شود.
وی با بیان اینکه ماراتن مذاکراتی همچنان ادامه دارد، گفت: امروز با سه کشور اروپایی مذاکره داشتیم و بحث‌هایی که با سایر اعضای ۱+۵ داشتیم، یک بار دیگر مرور شد.
عراقچی مذاکرات امروز در سطح معاونان ایران و سه کشور اروپایی را بسیار مفید دانست و گفت: بحث‌های بسیار خوبی انجام شد، اما کماکان در موضعی نیستیم که بتوانیم بگوییم پیشرفت داشتیم و هنوز برای قضاوت زود است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: بحث‌ها بسیار خوب بود و فضای جلسه از جدیت لازم برخوردار بود، طرفین کماکان با جدیت مذاکره می‌کنند، ولی احساس می‌شود، برای رسیدن به نتیجه و برای پل زدن به اختلافاتی که وجود دارد باید یک واقع بینی و یک اراده سیاسی محکم بر طرف‌های مذاکره کننده حاکم باشد تا بتوان به اختلافات پایان داد.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با یک اراده کامل و با ایده‌ها و پیشنهادهای مختلف و واقع بینی در این مذاکرات حضور دارد و امیدواریم همین رویکرد در طرف مقابل ما هم وجود داشته باشد.
عراقچی افزود: در طرف مقابل هم جدیت را شاهد هستیم و اراده برای توافق وجود دارد، ولی اراده برای گرفتن تصمیمات سخت کاری سخت است.
وی در ادامه گفت: اگر واقع بینی و اراده سیاسی و حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد به اعتقاد ما رسیدن به توافق خیلی دور نیست.
عراقچی عنوان کرد: در شرایطی هستیم که در حال بررسی موضوعات مختلفی هستیم که هر کدام ابعاد مختلفی دارد.

وی با اشاره به اینکه ابعاد مربوط به برنامه هسته‌ای از بحث مربوط به غنی سازی تا موضوعات دیگر متنوع است، افزود: آن طرف هم برای رفع تحریم‌ها باید کارهای گسترده‌ای انجام دهد که موانع و مشکلات خودش را دارد و اینکه این دو در یک جدول زمانی و منطبق با هم قرار بگیرد، کار سختی است که در حال مذاکره هستیم.
عراقچی افزود: ماهیت مذاکرات و تنوع موضوعات و گستردگی مباحث موجود کار را مشکل می‌کند و در موضعی نیستیم که بتوانیم قضاوت کنیم که آیا پیشرفت صورت گرفته یا نه؛ ولی مجموع شرایط باعث امیدواری به ادامه مذاکرات می‌شود.

معاون وزیر خارجه در پایان گفت: تلاش می‌کنیم در مهلت مقرر برای گفت‌وگوها یعنی تا پایان مارس حتی الامکان روی کلیات، یک توافق سیاسی اولیه صورت گیرد.

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.