تلاش وزیر بهداشت برای افزایش مصرف شیر

تلاش وزیر بهداشت برای افزایش مصرف شیر

با نامه‌نگاری با دستگاه‌های تأثیرگذار برای اختصاص یارانه به شیر و فرهنگ‌سازی در این زمینه برنامه‌هایی برای افزایش مصرف شیر وجود دارد. این در حالی است که مصرف شیر در کشور ۳۵ درصد کمتر از استاندارد است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) وزیر بهداشت در همایش ملی روز جهانی غذا با اعلام این مطلب گفت: راه‌اندازی مرکز تحقیقات غذای حلال از نقاط مثبت در زمینه تولیدات غذا است که می‌توان با بهترین کیفیت محصولات ایران بازارهای جهانی را فتح کند.

مرضیه وحیددستجردی افزود: امروزه اگر راجع به امنیت غذایی در کشور صحبت می‌شود، منظور دسترسی مردم به مواد غذایی مطلوب و سالم است.

وی صنایع غذایی را یکی از عناصر ترویج و مصرف غذای سالم دانست و خاطرنشان کرد: تنها صنایع غذایی نباید تنها به سمت ذوق و سلیقه مردم حرکت و غذاهای مورد پسند آنها را تولید کند، بلکه باید سلامت و کیفیت غذا را در نظر گرفته تابا تدریج سلیقه افراد به سمت مصرف مواد غذایی سالم برود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ۷۰ درصد افراد سالمند و سالخورده از بیماری پوکی استخوان رنج می‌برند، ادامه داد: مصرف شیر و لبنیات ۳۵ درصد پایین‌تر از استاندارد مصرف این فرآورده است و با فرهنگ‌سازی‌های انجامی و در دسترس قرار دادن آن می‌توان سرانه مصرف را افزایش داد.

وحیددستجردی تصریح کرد: در صورتی که تنها پنج درصد معادل یک قاشق چایخوری در مصرف نمک در بین افراد کاهش یابد به شکل قابل توجهی بیماری‌های قبلی و عروقی و سکته کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۳۹ درصد مردان و ۴۸ درصد زنان از افزایش وزن رنج می‌برند، یادآور شد: این در صورتی است که اگر در بین مادران فرهنگ‌سازی شود که در ظرف سال اول حیاط کودک غذای کم‌نمک و کم‌شیرین به کودکان خود بدهند، این امر همان دوران کودکی برای افراد نهادینه می‌شد.

وحیددستجردی با درخواست از تولیدکنندگان روغن به کاهش تولید روغن جامد تأکید کرد: ظرف هشت سال گذشته میزان مصرف روغن جامد از ۸۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته و با کاهش تولید و رساندن آن به صفر درصد می‌توان در تأمین سلامت افراد نقش مهمی داشت.

وی در پایان با بیان اینکه با اجباری شدن اضافه کردن ید به نمک میزان گواتر در کشور ۲۰ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: گواتر یکی از بیماری‌های شایع در کشور بوده است که بعد از یددار شدن نمک میزان آن به زیر چهار درصد با کمک و همکاری‌هایی که صنایع غذایی وجود داشته، رسیده است./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910725-03

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.