تلاش کردیم تا نقشی باورپذیر و دلنشین ارائه کنیم

۰۲م اسفند ،

˝بیژن زرین˝ بازیگر نقش ˝آرش کمانگیر˝ در نمایش ˝ارخش˝:

بیژن زرین بازیگری که در نمایش ارخش به کارگردانی مسعود دلخواه که اینروزها در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود ایفاگر نقش ارخش (آرش کمانگیر ) است.

به گزارش هنرآنلاین، بیژن زرین دربارهٔ حضور خود در این نمایش گفت: جهان با سرعت هر چه تمامتر به سوی علمی شدن می رود و دیگر واژه هایی نظیر دلی و حسی و غریزی و غیره معنا باخته اند. بازیگری نیز از این قاعده جدا نیست و اکنون جایی که علم و عمل را با هم ترکیب می کند متد اکتینگ است. و هدف از این مقدمه رسیدن به این نکته بود که آیا از شیوه متد در بازی های غیر رئالیستی و به طور مثال پرفورمنس نیز میتوان استفاده کرد یا خیر؟

وی خاطر نشان ساخت: در اجرای پرفورمنس ارخش روشی که دکتر دلخواه پیش گرفت این بود که حتی در اکسپرسیونیستی ترین لحظات ، بازی می بایست باور پذیر و دلنشین باشد. به طور مثال در ارخش لحظاتی وجود دارد که کاراکترها از زمان و مکان خارج می شوند و داخلی ترین حالات خود را خارج می ریزند. اما به شکلی که تماشاگر در خلال بازی های تماما رئالیستی احساس تصنع و غلو نمی کند و این فقط در صورتی ممکن است که بازیگر با استفاده از نیروی عظیم تخیل، داخل کاراکتر را چنان مملو از نیرو کند که نشان دادن اکسپرس آن لحظه هیچ خللی در باور پذیری شخصیت و موقعیت وارد نکند.

این بازیگر تئاتر افزود: در پرفورمنس ارخش و در لحظاتی از اجرا شخصیت ها در میان دیالوگ های خود آواز سر می دهند و چون بازیگران از تکنیک هایی که در متد اموخته اند استفاده می کنند از باور پذیر بودن موقعیت کاسته نمی شود بلکه آکسان گذاری صورت می گیرد که به تفهیم بهتر موضوع کمک می کند که این مساله نیز یکی از آموزه های متد اکتینگ است که با استفاده از تخیل پویا موتور انرژی داخل بازیگر را به راه می اندازد و به تبع آن افکار و رفتار شخصیت از طریق صدا و بدن بازیگر نمود عینی می باید.

نمایش ارخش از متن تا اجرا به صورت کارگاهی شکل گرفت و حدود چهار ماه زمان برد تا به فرم کنونی اش برسد. داکتر دلخواه در کارگردانی و بازیگردانی دست بازیگر را چه مبتدی و چه حرفه ای در طول تمرینات باز می گذارد تا از خلاقیت خود برای رسیدن به نقش و بازی سازی استفاده کند. در عین حال با هدایت غیر محسوس خود ، به بازیگر کمک می کند تا در مسیر صحیح حرکنت کند و در جهت هدف کارگردانی وی گام بردارد.

وی تاکید کرد: از آنجا که در ۹ سال قبل در گروه دکتر دلخواه (تئاتر تجربی تهران) فعالیت می کنم با ایده ها و شیوه کارگردانی ایشان آشنایی کامل پیدا کرده ام که این مساله سبب شده بسیاری لحظات، حرکات و میزانسن های اجرایی ارخش با تلاش دو نفره شکل بگیرد.

بیژن زرین در خاتمه افزود: اگر بازیگر تمام انرژی خود را در جهت باورپذیری موقعیت، فضا و شخصیت قرار دهد می تواند امیدوار باشد که توجه تماشاگر را به هدفی که خود بازیگر، کارگردان و نویسنده به دنبالش بوده اند معطوف سازد.

نمایش ارخش همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۱۹ در تالار چهارسو تئاتر شهر تا هفته آخر اسفند ماه به روی صحنه می رود.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.