تلاش کرزای برای محدود کردن عملیات‌های سیا در افغانستان

۲۹فروردین۱۳،

ap-141.jpg

رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، پس از کشته شدن یکی از عاملان آمریکایی و ۱۰ کودک افغان در یک درگیری، به دنبال محدود کردن فعالیت‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان معتقد است که عاملان جاسوسی آمریکا علیه شبه‌نظامیان افغان فعالیت می‌کردند که در عملیات آنها تعدادی از غیرنظامیان افغانستان نیز کشته شدند.

سخنگوی کرزای نیز اعلام کرد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بر یگان‌های شبه کوماندو که بعضی از آنها تحت نظر ‌آژانس اطلاعاتی افغانستان فعالیت می‌کنند کنترل دارند، اما در حقیقت اقداماتی را انجام می‌دهند که تحت نظر سیا است.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همچنین افزود: بعضی از این یگان‌های شبه کوماندو با آژانس امنیت ملی فعالیت می‌کنند اما نه توسط آنها مسلح می‌شوند نه عملیات‌ آنها به واسطه آژانس امنیت ملی افغانستان پوشش مالی می‌شود. تنها بعضی اوقات آنها از سوی آژانس امنیت ملی افغانستان و پیش از انجام عملیات مطلع می‌شوند.

این مقام مسئول افزود: یگان‌های شبه کوماندو سازمان اطلاعات آمریکا بدون مطلع ساختن مقام‌های محلی اقدام به انجام عملیات می‌کنند و این عملیات را مشترک می‌نامند.

سخنگوی کرزای افزود: دولت کابل اطلاعات کمی در خصوص گروه‌های کوماندوی سازمان سیا آمریکا در اختیار دارد به طوری که نویسنده کتاب جنگ‌های اوباما در این باره نوشته بود که سه هزار شبه نظامی افغان برای سازمان سیا در این کشور فعالیت می‌کنند. البته هنوز اطلاعات مشخص و معتبری در خصوص تعداد این اشخاص در اختیار نیست.

تلاش حامد کرزای برای متوقف کردن فعالیت‌های سازمان سیا در افغانستان گامی دیگر به سمت به دست گرفتن استقلال و تمامیت ارضی کشور محسوب می‌شود.

وی پیشتر اعلام کرده بود که کنترل زندان تحت امر آمریکا را در ولایت بگرام به دست گرفته و به حملات شبانه یک جانبه به مخفی‌گاه‌های شبه‌نظامیان که توسط نیروهای ائتلاف ناتو صورت می‌گرفت، پایان داده است.

البته اقدام رئیس‌جمهوری افغانستان در زمانی صورت گرفته که روابط میان کابل و واشنگتن تا حدودی مخدوش شده است و این دو کشور در تلاش برای انجام مذاکرات در خصوص آینده افغانستان پس از خروج نظامیان ناتو در سال ۲۰۲۴ می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.