تلفات انقلاب لیبی کم شد!

۲۰م دیماه ،

دولت تازه لیبی برآورد خود را از تعداد اشخاصی که در انقلاب علیه رژیم معمر قذافی کشته شده‌اند به طور چشمگیری کاهش داده و اعلام کرده است که در جریان درگیری‌ها ۴۷۰۰ تن از حامیان شورشیان کشته شده و ۲۱۰۰ تن نیز مفقود شده‌اند؛ دولت لیبی هم‌چنین آمار تلفات در طرف مخالف (حامیان قذافی) را نیز بدون تایید چیزی در همین حدود اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه گاردین، مفتاح داوودی، معاون وزیر دولت در امور شهدا و مفقودین به روزنامه “لیبیا هرالد” گفت که تعداد تلفات انقلاب در لیبی هنوز در دست بررسی است اما مقامات رسمی انتظار تغییرات اساسی در آن را ندارند.

آمار تلفات درگیری‌های سال ۲۰۱۱ با توجه به اختلافات سیاسی موجود، متفاوت است. مخالفان دخالت تسلیحاتی ناتو اغلب این گونه استدلال می‌کنند که دخالت ناتو سبب کشته شدن اشخاص بیشتری نسبت به حالتی شده است که دخالتی وجود نمی‌داشت.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل اجازه داد اقداماتی برای حفاظت از غیرنظامیان لیبیایی در مقابل رژیم قذافی صورت بگیرد، اما روسیه، چین و دیگر منتقدان معتقدند که ائتلاف غرب از این فرمان تخطی کرده و اقدام به تغییر در رژیم کرده است.

مقامات شورشی در ابتدا عقیده داشتند که حدود ۵۰ هزار تن کشته شده‌اند، آماری که مورد تجدید نظر قرار گرفت و به کمتر از ۲۵ هزار کشته و چهار هزار مفقود در اکتبر ۲۰۱۱ رسید.

تازه‌ترین داده‌های آماری بعد از تحقیقات وزارتخانه امور شهدا جمع آوری شده، هر چند این داده‌ها شامل آمار نهایی تلفات طرف معمر قذافی نیست.

در طول درگیری هشت ماهه، شورای ملی انتقالی شورشیان که توسط دولت‌های غربی- عربی حمایت می‌شد، تخمین زد که ده‌ها هزار تن توسط نیروهای قذافی کشته شده‌اند، در حالی که رژیم، شورشیان و ناتو را مسئول این کشتار می‌داند.

تحقیق این وزارتخانه تا به اکنون نشان می‌دهد که کشته‌های رژیم قبل اگر کمتر نباشد به اندازه کشته‌های انقلابیون است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.