تلفات رانندگی با اجبار کاهش نمی یابد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا ، سردار ‘اسماعیل احمدی‌مقدم’ در همایش هم‌اندیشی قانون، ترافیک، فرصت‌ها و چالش‌ها که در تهران برگزار شد، افزود: با ایجاد درک مشترک و تبیین و شناخت مسایل مربوط به طرح جامع ترافیکی می‌توان سند راهبردی مشترکی را برای کاهش تلفات جاده‌ای تدوین کرد.

وی با بیان اینکه ایران در یک دوره ۵ ساله شاهد افزایش ۱۱٫۳ درصدی کشته‌ها در طول هر سال نسبت به سال گذشته بود، گفت: خوشبختانه با ایجاد طرح جامع ترافیکی کارشناسان در کنار یکدیگر آمدند و با ایجاد همبستگی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی این خلا را از بین بردند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد خوشبختانه ظرفیت‌‌های مشارکت‌پذیری بالایی در کشور وجود دارد لذا ضروری است ما مردم را در طرح‌های خود درگیر کرده و از ظرفیت‌های موجود در این بخش بهره کافی و جامع را ببریم.

وی گفت:‌ کاهش تلفات جاده‌ای باعث کاهش خسارت‌های مالی و اجتماعی در سطح کشور می‌شود و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری کاهش نرخ تلفات و تصادفات است.

سردار احمدی مقدم تاکید کرد با استفاده از این معیار می‌توان میزان توسعه‌یافتگی هر کشوری را محک زد. هیچ کشوری قادر نخواهد بود به اجبار و با دیکتاتورمنشی تلفات را در این بخش کاهش دهد چرا که این فعالیت نیازمند توسعه اقتصادی، فرهنگی و علمی است.

سردار احمدی مقدم به نقش مؤثر رییس جمهوری در کاهش تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: رییس جمهور به صورت فنی و آگاهانه به مسایل مربوط به ترافیک توجه دارد و اگر فرماندهان پلیس راهور بخواهند با ایشان ملاقات داشته باشند و مشکلات‌شان را مطرح کنند فرصت کافی از سوی ایشان به فرماندهان راهور داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه توان دستگاه های مختلف باید در یک جهت و برای همگرا شدن برای حذف تلفات جاده‌ای گام بردارند.

احمدی مقدم افزود: عموماً در دعواهای سیاسی حقیقت پنهان می‌شود ولی ما از نظر علمی سخن می‌گوییم و از مجموعه مشارکت‌های ایشان در کاهش تلفات جاده‌ای سپاسگذاریم.

وی در ادامه با بیان اینکه هدفمندسازی مصرف سوخت، میل استفاده به حمل‌ونقل عمومی را افزایش داد، گفت: با این رویکرد سفرهای بی‌هدف مدیریت شد و مردم به سمت خرید خودروهای کم‌مصرف سوق پیدا کردند.

احمدی‌مقدم ادامه داد: ایمنی وسایل نقلیه از موضوعاتی است که هم در قانون و هم از نظر مقام معظم رهبری مورد توجه جدی بوده به نحوی که ایشان در بخش‌های مختلفی از سخنان خود سفارش به سخت‌گیری در اعمال قانون برای حفظ ایمنی و جان مردم داشته‌اند.

وی ادامه داد: اگر خودروهای ما ایمن باشد میل بازار برای استفاده از این خودروها افزایش خواهد یافت این در شرایطی است که لزوماً ورود خودروی خارجی باعث ارتقای کیفیت نمی‌شود.

احمدی مقدم تاکید کرد باید به سمت تغییر الگو و افزایش میل استفاده از حمل و نقل عمومی پیش رویم تا از این طریق کاهش مصرف سوخت حاصل شود.

وی تصریح کرد به همین دلیل ناجا موافق افزایش قیمت سوخت است زیرا از طریق آن حمل‌ونقل عمومی تقویت و تلفات جاده‌‌ای نیز کاهش خواهد یافت.

اجتمام** ۱۳۷۹**۱۵۶۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۳۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.