تلفات و آسیب های اجتماعی ناشی از هیچ بیماری به اندازه ایدز نبوده است

۲۶اردیبهشت،

بررسی های جهانی نشان می دهند که تلفات و آسیب های اجتماعی ناشی از هیچ بیماری عفونی دیگری به اندازه ایدز نبوده است و این بیماری در بسیاری از کشورها یکی از عوامل اصلی منجر به مرگ است.

احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در چند دهه اخیر، چندین عاملی بیماری زای تازه شناسایی شده است که بسیاری از آن ها از قبل  وجود داشته ولی شناسایی نشده بوده اند، ولی بعضی از آن ها وجود نداشته اند و در همین چند سال با به عرصه وجود گذاشته اند.

وی گفت: بیماری ایدز از جمله بیماری های نو پدیدی است که به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات و بیماری های عفونی ۲۰ سال پیش به حساب می اید.

سراوانی اظهار داشت: عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز  در اغلب نقاط جهان و از جمله بعضی از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، به عنوان پنچ عامل عفونی منجر به مرگ شناخته شده است.

وی با اشاره به عوارض ایدز در جهان و هزینه های سنگین آن، تاکید کرد: بررسی های جهانی نشان می دهند که تلفات و آسیب های اجتماعی ناشی از هیچ بیماری عفونی  دیگری به اندازه ایدز نبوده است و این بیماری در بسیاری از کشورهای یکی از عوامل اصلی منجر به مرگ است.

سراوانی یاد آور شد: تماس های جنسی غیر ایمن، استفاده از سرنگ ها و  لوازم تیز و برنده به ویژه در معتادان تزریقی و همچنین انتقال از ما در الوده به نوازد، از جمله عوامل اصلی شیوع عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز در جهان بوده است .

 وی گفت: البته در بعضی از کشورها  سه عامل فوق تا حد بسیاری کنترل شده اند که همین امر سبب کاهش قابل ملاحظه موارد ایدز در بعضی از کشورهای شده است.

سراوانی اظهار داشت: بررسی ها همچنین نشان می دهند که الگوی انتقال عفونت اچ  آی وی و بیماری ایدز در اغلب کشورها تغییر یافته است.

وی خاطر نشان کرد: همزمانی ابتلا  به عفونت اچ آی وی و بعضی دیگر از بیماری ها و عوامل عفونی مانند  سل نیز بر مشکلات ناشی از ایدز و تلفات و هزینه های آن افزوده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.