«تلفن همراه» امان امنیت روانی دانش آموزان را می برد!

آسیب‌شناسی «جوان» از اعتیاد نوجوانان به گوشی همراه

«تلفن همراه» امان امنیت روانی دانش آموزان را می برد!

نیلوفر امانی

 

پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۰۶:۰۰

به طوری که پرونده‌ای که گروه اجتماعی روزنامه جوان باب آن را گشود (ماجرای توزیع سیم‌کارت مجانی در مدارس)، به سایر رسانه ها و حتی رسانه ملی نیز کشیده شد. در این مطلب نیز، سعی کردیم، مسئله استفاده تلفن همراه توسط دانش آموزان را از زاویه روان‌شناختی و رفتار شناسی اجتماعی آسیب شناسی کنیم. برای این مهم به نظرات کارشناسی مجید ابهری، رفتار‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی استناد کرده و با وی گفت‌و‌گوی کوتاهی ترتیب داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.


آقای دکتر! کمی از آثار مخرب روانی و رفتاری استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان بگویید.
گسترش فناوری‌های نوین و ورود آنها به هر جامعه اگر بدون بستر‌سازی فرهنگی در آن جامعه صورت گیرد، تبدیل به هجوم شده و ارکان رفتاری و فرهنگی آن جامعه را مورد هدف و تخریب قرار می‌دهد. ۸۵ درصد از تلفن‌های همراه در دست کسانی است که ضرورت شغلی برای آنها ندارند و در مورد بقیه کاربردهای آن از نگاه آسیب شناسی رفتاری باید عرض کنم هیچ کس در هیچ جا از زنگ تلفن های همراه در امان نیست. در مجلس عروسی و عزا، در مسجد و مدرسه، در اتوبوس و تاکسی و خلاصه در همه جا زنگ های گوناگون با صداهای مختلف، باعث مزاحمت دیگران می شود.
عملکرد آموزش و پرورش را در این حوزه چطور ارزیابی می‌کنید؟
متأسفانه فرهنگ ضرورت استفاده از تلفن همراه حتی به مهد کودک‌ها نیز کشیده شده است و بچه‌ها در این سن تلفن همراه اسباب بازی را وسیله آموزش قرار داده‌اند. کودکان و نوجوانان تلفن همراه را وسیله برتری‌جویی قرار داده و با اشغال شبکه برای یکدیگر قصه می‌گویند یا انشا و دیکته تمرین می‌کنند یا عکس ها و فیلم‌های خوب(!) برای یکدیگر بلوتوث می‌کنند.
در بسیاری از اوقات، دیدن تلفن همراه گرانقیمت در دست یک کودک دبستانی جنبه اهانت پیدا می‌کند تا آزار. چرا که وقتی والدین در این زمینه مورد اعتراض قرار می‌گیرند، موضوع کنترل بچه‌ها را به میان می‌کشند، در حالی که از زمان عرضه تلفن همراه اکثریت کاربران جا و مکان جغرافیایی خود را وارونه می‌گویند که همین امر موجب بروز مشکلات تربیتی می‌شود.
حرف هایی هم که توسط آموزش و پرورش عنوان می‌شود مثل تهیه سیم‌کارت‌هایی که فقط شماره‌های مخصوصی را بتوان با آنها گرفت فعلاً در مرحله نامه و طرح است و بهتر است به جای این کشمکش های رسانه‌ای به فکر بسترسازی فکری و فرهنگی در استفاده از این ابزار توسط فرزندانمان باشیم.
تبعات دیگر استفاده از تلفن همراه از سوی دانش‌آموزان چیست؟
ناهنجاری دیگر تربیتی برای کودکان ایجاد مزاحمت برای شهروندان دیگر است. بسیاری از اوقات فرزندان ما از روی بیکاری یا برای بازی شماره‌های مختلفی را می‌گیرند و بدون هدف ایجاد مزاحمت می‌کنند.
علاوه برآن استفاده از تلفن همراه کودکان را به شلختگی اقتصادی سوق می‌دهد و هزینه اضافی به سبد اقتصادی خانواده تحمیل می‌کند. ۹۵ درصد از کودکان و نوجوانان کاربرد درست و اصولی تلفن همراه را فرا‌نگرفته‌اند.
در مکان‌های مختلف برای رقابت با دوستان و اقوام به قول خودشان کل می‌اندازند و قیمت و نوع و کیفیت دوربین عکاسی و تنوع زنگ تلفن را به عرصه رقابت می‌گذارند که این خود الگوی منفی تربیتی برای سایر کودکان است. مخصوصاً اگر والدین آنها توانایی تهیه تلفن همراه را نداشته باشند.
تهیه سیم‌کارت در حالی که کودکان با پول توجیبی خود می توانند به دنبال آن بروند کار دشواری نیست. اما بقیه ماجرا باعث بروز مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود.
همچنین انواع بازی ها در بسیاری از گوشی های تلفن همراه ذخیره می شوند و کودکان با مشغول شدن به بازی با گوشی‌های خود در خانه، مهمانی‌ها و حتی در مدرسه به گوشه‌گیری و انزوا عادت می‌کنند و از اجتماع فاصله می‌گیرند. با این وصف باید گفت که تلفن همراه امنیت روانی دانش آموزان را به شدت تهدید می‌کند. بنابراین هنوز کارشناسان، ضرورت تهیه تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان را درنیافته‌اند. شاید مثل خیلی از چیزها عقده‌ای نشدن بچه ها باعث تهیه این وسیله توسط والدین آنهاست!

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.