تماس با باکتری استاف و امکان بروز بیماری لوپوس

قرار گرفتن در معرض حتی مقادیر کمی از باکتری‌های استاف می‌تواند عامل خطری برای ابتلا به بیماری التهابی مزمن لوپوس باشد.

به گزارش گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله آنلاین ایمونولوژی پژوهشگران مایوکلینیک با قرار دادن موش‌های آزمایشگاهی در معرض دوزهای پایین پروتئین‌های استاف مشاهده کردند که موش‌ها یک بیماری شبیه لوپوس با بیماری‌های کلیوی و آنتی‌بادی‌های خودکار را در خود توسعه می‌دهند که قابل مقایسه با خون افراد مبتلا به لوپوس می‌باشد.

براساس این گزارش محققان افزودند: این پروتئین می‌تواند سر نخ مهمی را در آنچه که ممکن است باعث ایجاد یا تشدید بیماری لوپوس در برخی از بیمارانی که از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند، ارائه دهد و امید است تائید این یافته‌ها در بیماران مبتلا به لوپوس بتواند از عود این بیماری جلوگیری کند.

نتایج حاصل از این گزارش از آزمایش موش‌ها می‌افزاید: یک پروتئین استاف به نام انتروتوکسین B‌ استافیلوکوکی یا SEB‌ ، لنفوسیت‌های اوتوراکتیو T‌و B‌ را که منجر به ایجاد یک بیماری شبیه لوپوس می‌شود را فعال می‌کند و مطالعات بر روی انسان‌ها نشان داده است که حضور باکتری‌های استاف با بروز بیماری‌های خود ایمنی لیگو مانند پسوریازیس و بیماری کاوازاکی همراه است.

به گفته محققان علت بیماری لوپوس ناشناخته است هرچند به نظر می‌رسد که کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به لوپوس هستند ممکن است با قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند عفونت‌ها و داروهای خاص و نور خورشید باعث توسعه این بیماری در خود شوند.

گفتنی است بیماری لوپوس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و مفاصل حمله می‌کند و می‌تواند در هر بخشی از بدن تأثیر گذارد و در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و درمان‌های حاصل فقط می‌توانند عوارض آن را کاهش دهند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.