تماس تلفنی پوتین و روحانی در آستانه مذاکرات ژنو

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
مذاکرات ۲۹ آبان در حکم وقت اضافه‌ای برای کامل‌کردن توافقی درآمده که با وجود ساعت‌ها مذاکره در ۳روز مذاکرات دور قبلی ناتمام ماند.

در این فرصت جدای حاشیه‌هایی که رژیم صهیونیستی و بعضی‌ شرکایش همچون فرانسه قبل از نشست ایجاد کرده‌اند، سایر اعضای گروه مذاکره‌کننده با ایران سکوت دیپلماتیک را ترجیح داده‌اند تا شاید تکلیف همه‌‌چیز در همان گفت‌وگوهای محرمانه روشن شود. اندک مواضعی هم که از سوی مقامات دولتی کشورهای طرف مذاکره با ایران اعلام می‌شود، تلاشی جز حفظ و صیانت مسیر توافق نیست. از جمله در تماس تلفنی که از سوی رئیس‌جمهور روسیه با رئیس‌جمهور ایران برقرار شد، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که فرصتی واقعی برای حل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و پایان‌دادن به اختلافات غرب با تهران در این رابطه وجود دارد.

طرفین در این گفت‌وگو البته درخصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و مذاکرات هسته‌ای تبادل نظر کردند. پوتین در تشریح آنچه در مذاکرات هسته‌ای ژنو۲ گذشت، اظهار داشت: در ژنو توافق بسیار نزدیک بود و ایران هم همکاری بسیار خوبی داشت که می‌توانست به نتیجه مطلوبی منجر شود ولی متأسفانه همانطور که می‌دانید با مسئله‌ای که پیش آمد، توافق به تعویق افتاد. روسیه برای موفقیت این مذاکرات که در پس آن اراده جدی طرفین وجود دارد، به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد. لاوروف وزیرخارجه روسیه هم پیش از پوتین اعلام کرده بود که ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق هسته‌ای اختلاف اساسی ندارند.

فرانسه به‌دنبال توافق موقت

چنین رویکرد مثبتی را دولت آمریکا و انگلیس نیز پس از مذاکرات ژنو۲ در پیش گرفتند ولی هیچ‌کدام تضمینی برای ممانعت از مخالفتی که فرانسه در مسیر پرونده هسته‌ای ایران ابراز داشته، نبوده است. سبب این مخالفت هم همگامی شدیدی است که فرانسه در این برهه از مذاکرات با رژیم صهیونیستی دارد. نخست‌وزیر این رژیم در هفته‌های اخیر تلاش بسیاری را برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ انجام داده است. حتی اگر رئیس‌جمهور فرانسه به اراضی اشغالی سفر کند تا نگرانی‌های بنیامین نتانیاهو دربارهٔ هرگونه توافق با ایران را کاهش دهد، باز هم امیدها برای تنظیم متن بیانیه توافق در ژنو۳ آنقدر بالا هست که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سرسختانه از هیچ‌گونه دیپلماسی ضدایرانی دریغ نورزد. او حتی به روسیه هم که مواضعی همسو با ایران در پرونده هسته‌ای داشته امید بسته و می‌خواهد چهارشنبه برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به مسکو سفر کند. گویی تماس‌های تلفنی و سفرهای دیپلماتیک با مقامات آمریکا هم تأثیری بر کاهش عطش مقامات رژیم صهیونیستی در به‌هم زدن مذاکرات با ایران نداشته است.

توافق؛ کابوس رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور فرانسه اما بیشترین واکنش‌ها را تحت‌تأثیر این فشار رژیم صهیونیستی از خود نشان داده است. نخستاند در سفرش به اراضی اشغالی به میزبانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه مدعی شد که پاریس هرگز اشاعه هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد و ۴شرط را برای موفقیت‌آمیز بودن توافق با ایران تعیین کرد. او در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ۴درخواست را که به ادعای وی برای موفقیت‌آمیز بودن هر توافقی باید اجرایی شود، مطرح کرد و گفت: فرانسه خواهان یک توافق موقت است، ولی بر مبنای ۴نکته؛ نخستین درخواست این است که هم‌اکنون همه تاسیسات هسته‌ای ایران را تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دهید، نکته دوم، غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورید.

سوم اینکه ذخایر فعلی را کاهش دهید و در نهایت ساخت رآکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کنید. اینها نکاتی می باشند که برای ما به‌منظور تضمین هرگونه توافقی ضروری است. با وجود این، نتانیاهو نگرانی خودش را نسبت به مذاکرات آنجا نشان داد که گفت: من نگرانم که این توافق صورت گیرد و با یک حرکت قلم، تحریم‌ها علیه ایران کاهش یابد؛ تحریم‌هایی که اجرای آنها چند سال طول کشید و در ازای آن ایران عملا چیزی را از دست نداد. وی در ادامه مدعی شد: کاملا مشخص است که این توافق فقط برای ایران خوب است و برای سایر کشورهای جهان واقعا بد است. توافق پیش روی ایران، کابوس جهان است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.