تماشای تلویزیون و عادات غذایی نادرست

نتایج مطالعات گذشته نشان داده اند که انجام فعالیت هایی که نیاز به تحرک بدنی ندارند مانند تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر نقش مهمی در چاقی و اضافه وزن در کودکان و بزرگسالان ایفا می کنند.

نتایج مطالعات گذشته نشان داده اند که انجام فعالیت هایی که نیاز به تحرک بدنی ندارند مانند تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر نقش مهمی در چاقی و اضافه وزن در کودکان و بزرگسالان ایفا می کنند. در یک مطالعه که اخیرا در مجله American Journal of Preventive Medicineبه چاپ رسیده است، تلاش شده تا رابطه بین دریافت غذایی و فعالیت های بی تحرک در کودکان و بزرگسالان مورد بررسی قرار گیرد.

در این مطالعه جامع، ۵۳ مطالعه مورد بررسی قرارگرفتند. گروه های سنی مختلف شامل کودک (کمتر از ۱۱ سال) ، نوجوان(۱۲-۱۸ سال) و بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در این پژوهش شرکت کردند.

نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که زمان اختصاص یافته به فعالیت هایی که نیاز به تحرک ندارند مثل تماشای تلویزیون به طور واضح با کاهش رژیم سالم یعنی کاهش مصرف میوه و سبزیجات، افزایش مصرف میان وعده های پر کالری، نوشیدنی ها و فست فود و د رکل افزایش انرژی دریافتی مرتبط است.

فعالیت های بی تحرک که اغلب شامل تماشای تلویزیون است با رفتارهای غذایی ناسالم در همه سنین مرتبط است که این امر می تواند دلایل فراوان داشته باشد. نه تنها کسانی که وقت زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند مدام در معرض تبلیغات مختلف مواد غذایی قرار دارند، بلکه تماشای تلویزیون هنگام خوردن غذا باعث می شود فرد تمرکزخود بر روی غذا را از دست داده و ناآگاهانه مقادیر زیادی غذا دریافت کند.

نکته عملی: نتایج مطالعات نشان می دهد که زمان اختصاص یافته به فعالیت هایی که نیاز به تحرک ندارند که اغلب شامل تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر می باشد رابطه مستقیمی یا عادات غذایی ناسالم در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دارد. بنابراین برای کاهش وزن و پیشگیری از چاقی نیاز به مداخله و اصلاح این عادت غلط می باشد. مطالعات بیشتر نیاز است تا مشخص کند آیا با اصلاح این عادت، رژیم غذایی فرد تغییر خواهد کرد یا خیر؟

منبع:  merican Journal of Preventive Medicine Volume 41, Issue 2, Pages 178-188, August 2011


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.