تماشای هاله نورانی کم‌نظیر ماه را از دست ندهید+عکس

۷ م دیماه ،

ممتازنیوز: شب‎های سرد فرصت مناسبی است برای جستجوی پدیده‌های جوی که در اثر شکل‌گیری بلورهای متنوع یخ در ارتفاعات بالای جو پدید می‎آیند؛ بخصوص وقتی که ابرهای رقیق و مرتفع سیروس از مقابل ماه (یا خورشید) عبور کنند.

اغلب مردم هاله ۲۲ درجه دور ماه را دیده‌اند، حلقه‌ای سفیدرنگ به دور ماه که قطر آن ۲۲ درجه است و در شعاع آن می‎توان ۲۲ قرص ماه بدر را جای داد (قطر ماه بدر نیم درجه است). اما هارالد ادنس، منجم آماتور اهل نیومکزیکو در شب ۲۱ دسامبر / ۱ دی چشم‌اندازی بی‌‎نظیر را ملاحظه می‌‎کرد. او علاوه بر هاله ۲۲ درجه به دور ماه (حلقه بزرگ‎‌تر)، هاله دیگری به قطر ۹ درجه را نیز می‎دید (حلقه کوچک‎تر). این حلقه نورانی را بازتاب پرتوهای سفیدرنگ ماه از سطح بلورهای هرمی‌شکل یخ ایجاد می‎کنند، درحالی‌که هاله ۲۲ درجه ناشی از بازتاب نور از سطح بلورهای شش‎وجهی یخ (درست به شکل مداد های شش ضلعی بسیار دراز) ایجاد می‎کنند.

توجه داشته باشید که دایره سفیدرنگ مرکز تصویر خود ماه نیست، بلکه به خاطر نوردهی بلندمدت (۱۵ ثانیه) به منظور ثبت هرچه بهتر نور ستارگان، منطقه نزدیک ماه دچار نوردهی بیش از حد شده و این دایره سید بزرگ را ایجاد کرده‎اند. ماه درواقع حدود یک‌چهارم خوشه پروین (خوشه متراکمی از ستارگان که بالاتر از هاله دیده می‎شود) بزرگی دارد.

خبرآنلاین 


.
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.