تمامی شهرهای استان مرکزی از طرح جامع و تفصیلی برخوردار شدند

۰۱ تیرماه ۱۳،

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی از برخوردار بودن کلیه شهرهای استان از طرح جامع و تفصیلی خبر داد.

به گزارش Consbank، به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی ، علی بیات ضمن اعلام این خبر گفت : پس از تهیه طرح کالبدی فضایی منطقه ۲ کشور شامل استانهای تهران، البرز، مرکزی، قم، زنجان، قزوین و سمنان و تصویب آن در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، زمینه تجدید نظر در طرحهای توسعه و عمران ناحیه ای نسل اول و تهیه نسل دوم طرحهای نواحی سه گانه استان فراهم شد و با تلاش مدیران مشاوران و کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی برای تمامی شهرهای استان طرحهای جامع و تفصیلی تهیه تصویب و جهت اجرا به شهرداریها ابلاغ شده است.

وی در توضیح نظام سلسله مراتبی فرآیند برنامه ریزی و طراحی زمین و فضا، اظهار داشت: در نظام سلسله مراتبی فرآیند برنامه ریزی و طراحی زمین و فضا (شهری و فراشهری) استان مرکزی در سطح کشور از جایگاه ویژه ای برخورداربوده و از جمله استانهای پیشرو به شمار می رود.

بیات افزود : بطور کلی طرحهای مربوط به نظام برنامه ریزی و طراحی شهری و فراشهری کشور در پنج سطح تهیه می شود که سطح یک آن شامل طرح کالبدی فضایی ملی و سطح دو شامل طرح کالبدی فضایی مناطق ده گانه کشور و سطح سه طرحهای توسعه و عمران ناحیه ای را در بر می گیرد و در سطح چهار طرحهای مجموعه شهری و درسطح پنج طرح های جامع و تفصیلی شهرها و بالاخره در سطح ششم طراحی شهری و جزییات شهرسازی هر شهر قرار دارد .

وی اضافه کرد: طرح کالبدی فضایی ملی ایران توسط وزارت راه و شهرسازی و با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری تهیه و در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و هیات وزیران تصویب و شاخصهای کالبدی و فضایی استان ها و منطقه ای و نواحی پایین دست آن مشخص می شود.

مهندس بیات ابراز داشت: اولین طرح کالبدی فضایی با عنوان منطقه دو کشور (البرز جنوبی)شامل استانهای مرکزی ،تهران،قم،البرز،قزوین،زنجان و سمنان تهیه و در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده است و استان مرکزی از این جهت تحت پوشش طرحریزی کالبدی – فضایی قرار گرفته و پیگیری ، همکاری و هماهنگی های اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در جهت تهیه و تصویب و ابلاغ طرح مزبور بسیار موثر بوده است.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل مذکور اظهار داشت: بر اساس طرحهای کالبدی فضایی ملی و منطقه دو کشور ،استان مرکزی به سه ناحیه تقسیم شده است که عبارتند از ناحیه اول شامل شهرستانهای اراک ،کمیجان،خنداب،تفرش،آشتیان ،شازند و فرمهین ، ناحیه دوم شامل ناحیه ساوه شامل شهرستانهای ساوه و زرندیه و بالاخره ناحیه سوم شامل ناحیه جنوب شرق متشکل از شهرستانهای خمین،محلات و دلیجان میباشد استان مرکزی از جهت تهیه و تصویب و ابلاغ طرحهای توسعه و عمران نواحی سه گانه در زمره استانهای پیشرو قرار دارد.

بیات در خصوص طرح مجموعه شهری اراک گفت:طرح مجموعه شهری برای کلان شهر اراک به عنوان هفتمین مجموعه شهری کشور شامل پهنه- محور شهرهای جدید مهاجران تا امیرکبیر به طول ۸۰ کیلومتر تهیه شده و در گروههای کارشناسی وزارت متبوع درحال بررسی است و در دستور کار استان مرکزی قرار دارد.


پایگاه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.