تمامی مراکز علمی کاربردی کشور مهارتی می شوند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: تا پایان سال ۹۱ با تعطیلی مراکز نظری، تمامی دانشگاهها و مراکز علمی کاربردی کشور مهارتی و کاربردی می شوند.

به گزارش مهر، عبدالرسول پورعباس ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در محل شرکت نیرو محرکه با تشریح مهمترین فعالیتهای دانشگاه علمی کاربردی اظهارداشت: اگر نظام کشور بر اساس مهارت تنظیم شود اکثر دانشجویان به سمت مهارت آموزی و فعالیتهای فنی سوق پیدا می کنند.

وی افزود: در گذشته گرایش و هدایت نیروها به سمت دوره های نظری بود اما امروز با تغییر دیدگاهها با ایجاد مقاطع تحصیلی عالی در رشته های مهارتی زمینه تحصیل و اشتغال دانشجویان علاقمند به فعالیت های فنی و مهارتی فراهم شده است.

پورعباس بیان کرد: باید استعدادهای کشور را شناسایی و آنچه به کار مهارتی نیاز دارد به سمت تولید و نیازهای فنی و مهارتی هدایت شود و در این میان هدف ما در دانشگاه علمی کاربردی سرمایه گذاری بر روی تعلیم و تربیت نیروهای ماهر برای ورود به بخش های کسب و کار است.

مراکز علمی کاربردی نظری ساماندهی می شوند

رئیس مرکز علمی کاربردی کشور یادآورشد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد دانشگاههای علمی کاربردی در کشور با گرایش نظری هستند که تلاش می شود به سمت مراکز مهارتی سوق پیدا کند.

این مسئول گفت: عمده آموزش های ما به صورت مهارتی است و بخش نظری باقیمانده بتدریج و استان به استان تمامی مراکز دانشگاهی علمی کاربردی به سمت مهارتی خواهند رفت و دوره های دانش پایه و مهارت آموزی تثبیت خواهد شد.

پورعباس تصریح کرد: در دانشگاه علمی کاربردی دیدگاه ما این است که هر شغل یک رشته و هر رشته یک شغل باید باشد و
در این راستا در تمامی دستگاهای اجرایی موسسه علمی کاربردی راه اندازی می شود و در نظام اشتغال تلاش می کنیم تا مشاغل مورد نیاز کشور در بخشهای مختلف را شناسایی و برای آن رشته ایجاد کنیم.

افزایش رشته های علمی کاربردی به ۱۰۰۰ رشته شغلی

این مسئول از افزایش رشته های علمی کاربردی در این دانشگاه خبرداد و یادآورشد: رشته های دانشگاه قبلا ۲۰۰ رشته بود که
از مهر ماه سال قبل با شناسایی ۵۰۰ شغل و تبدیل آن به رشته های مهارتی امسال تصمیم داریم رشته های دانشگاه را تا یک هزار مورد افزایش دهیم.

وی بیان کرد: هیئت های علمی به صورت مهارتی و علمی انتخاب شده اند  و ۷۰ درصد مدرسان  از حوزه محیط کار تامین شده اند لذا به مدرسان جدید نیاز نداریم بلکه با ساماندهی جدید از افراد متخصص کارگاهها مانند سرکارگران توانمند برای آموزش نیروها استفاده می کنیم.

پورعباس یادآورشد: در رشته های کارشناسی ارشد تنها در قالب حل یک مسئله نظری حرکت نخواهیم کرد بلکه در پی ایجاد
یک ارتباط منطقی بین صنعت و دانشگاه هستیم که این اتصال با موضوعات نظری ممکن نمی شود.

وی اظهارداشت: برای توسعه روشهای کار، بهره وری، صرفه جویی در انرژی، وقت و زمان و کم کردن نیروی کار و
بهینه کردن محصولات تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی دانشگاه می تواند نقش بی بدیلی ایفا کند که در این میان مراکز
علمی کاربردی جایگاه خاصی دارند.

پذیرش ۱۶۰ دانشجو در مهرماه امسال

پورعباس بیان کرد: برای اولین بار در مهر ماه امسال ۱۶۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فناوری پذیرش خواهد شد و آمادگی داریم تا در کارخانجاتی که استعداد خوب صنعتی و نیروی انسانی دارند مانند نیرو محرکه رشته های مهارتی را ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور در ادامه تصریح کرد: برای کارخانجاتی که نیازمند نیروهای فنی و مهارتی هستند رشته های مورد نیاز را دایر و فعال می کنیم و درنیرو محرکه هم آماده ایم رشته مهندسی در کارشناسی ارشد را دایر کنیم.

پورعباس از دایر بودن ۹۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور خبرداد و گفت: از مراکز یاد شده بیش از ۲۰۰ مرکز تازه تاسیس هستند که در بخشی در مراکز صنعتی، کارخانه ها و محیط های کسب و کار راه اندازی شده اند.

مراکز نظری تعطیل می شوند

پورعباس یادآورشد: در شرایط گذر از یک دوران به شرایط تطبیق قرار داریم که در این مسیر بدنبال این هستیم که مراکز علمی کاربردی که فقط تئوری و نظری هستند را تعطیل کنیم که حدود ۳۰ درصد مراکز تئوری بتدریج تعطیل خواهند شد.

این مسئول یادآورشد: در حال حاضر ۴۷۰ هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی کشور تحصیل می کنند که ۹۰ هزار نفر در مقطع کارشناسی است.


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.