تمام اهداف استراتژیک دشمن را در جنگ احتمالی آینده نشانه می‌گیریم

سردار رشید:

ایران > دفاع
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به افزایش توان نظامی ایران در سالهای اخیر تصریح کرد: در صورت ظهور جنگ احتمالی آینده تمام اهداف استراتژیک دشمن نشانه گیری خواهد شد.

به گزارش مهر ، سردار علی رشید جانشین ستاد کل نیروهای مسلح در همایش دفاع ملی دفاع همه جانبه که صبح امروز پنجشنبه در دانشگاه دفاع ملی برگزار شد با اشاره به اهمیت دفاع همه جانبه گفت: در این همایش کلیدی ترین کلمه عنوان و مفهوم دفاع است و این مفهوم قبل از انقلاب و حتی در رساله مراجع بزرگوار تحت عنوان احکام دفاع وجود داشت.

وی در ادامه به تعریف دفاع با پسوند همه جانبه پرداخت و گفت: این تعریف تا اندازه ای متنوع است ولی در اصل تعریف رایج این است که ما بتوانیم در مقابل حمله احتمالی همه جانبه دشمن تمام مولفه های خود را در همه ابعاد سیاسی اجتماعی نظامی بسیج کنیم.

رشید در ادامه به نظر عده ای از فرماندهان بعد از جنگ پرداخت و گفت: بعضی از فرماندهان بعد از جنگ معتقد بودند که حالا که جنگ تمام شده باید وارد عرصه های دیگر شویم که این نظر توسط حاج احمد آقا به اطلاع حضرت امام رسید.

وی ادامه داد: وقتی امام متوجه این موضوع شد پیامی صادر کردند مبنی بر اینکه از خود بپرسید در شرایط صلح چه نیازی وجود دارد و حالا که احساس خستگی نمی کنید بدانید انقلاب به وجود یکایک شما نیاز دارد چه در صلح و چه در جنگ.

جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت توجه به دفاع در زمان صلح تصریح کرد: ما باید در زمان دفاع از تجارب استفاد کنیم و آمادگی خود را برای زمان جنگ حفظ کنیم و مهمتر از آن باید دفاع را از بعد بسیج امکانات مورد بررسی قرار دهیم.

رشید با اشاره به اینکه هنوز به مباحث راهبردی و استراتژیک جنگ وارد نشده ایم، گفت: نگاهی به وضعیت اعتبارات بودجه دفاع در سال ۵۸ تا ۶۸ نشان می دهد که سهم بودجه دفاع از بودجه کل کشور بین ۱۱٫۶۱ تا ۱۵٫۱۴ بوده و امسال نیز این رقم به ۹٫۵۹ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت در زمان جنگ برنامه ای برای ادامه جنگ نداشت، خاطر نشان کرد: استراتژی مسئولین در دوران جنگ اشکال داشت و این به خاطر نداشتن تفاهم بین سیاستمدارن و نظامیان در آن برهه از زمان بود که سبب شد شکافی ایجاد شود و این شکاف تا پایان جنگ ادامه داشت.

جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به مشخصه های جنگ آینده پرداخت و گفت: توان دفاعی ما نسبت به جنگ قبل متفاوت و قدرت تخریب و آسیب ما قابل مقایسه با دورن دفاع مقدس نیست.

رشید افزود: در صورت بروز جنگ احتمالی تمام اهداف استراتژیک دشمن مورد حمله قرار خواهد گرفت و همچنین ما باید به برتری هوایی دشمن توجه ویژه ای کنیم.

وی به مفهوم دفاع و الزامات لازم برای جنگ آینده پرداخت و گفت: نسبت به جنگ آینده و میزان احتمال وقوع آن اجماع نظر مطلوبی وجود ندارد و مایل هستیم این اجماع ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه باید از جنگ ملت عراق و افغانستان با امریکا تجربه بگیریم، خاطر نشان کرد: باید بین نظامیان و سیاستمدارن اجماع مطلوبی به دست آید و ضرورت دفاع از سوی مردم باید مورد پذیرش قرار بگیرد.

رشید با اشاره به اینکه نیروهای نظامی ارزیابی دقیقی از جنگ احتمالی آینده دارند، تصریح کرد: ما باید در دوران صلح برای زمان جنگ آماده باشیم و در دوران صلح برای نیروهای مسلح سرمایه گذاری کنیم و به تعبیری ساده تر باید از جنگ، صلح بیاموزیم و از صلح، جنگ را بیاموزیم.

جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: وظیفه ما در دورن صلح این است که توان نظامی خود را بالا ببریم و این سبب بازدارندگی وقوع جنگ خواهد شد.

رشید ظرفیت بالای دیپلماسی دفاعی ایران پرداخت و گفت: دیپلماسی دفاعی ایران ظرفیت بالایی دارد و می توانیم از این طریق به دستگاه سیاست خارجی کمک کنیم.

وی ادامه داد: الان ادراک راهبردی و علمیاتی بسیار ارتقاء پیدا کرده ولی این کافی نیست و باید بتوانیم فاصله بین سیاستمدارن و مسئولان نظامی را کمتر کنیم.

جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح در پایان تهدید موجود را یک تهدید عمومی دانست و گفت: راه حل دفاع از این تهدید حفظ و افزایش عناصر قدرت و آمادگی کامل در مقابل اعلان جنگ است و این آمادگی یعنی اعلام دفاع همه جانبه.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.