تمایل ترکها برای پیوستن به اتحادیه اروپا به پایین تر حد خود رسیده است

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روزنامه اتریشی “دی پرسه” بر اساس بررسی موسسه آلمانی-ترکی پژوهشهای علمی و آموزشی موسوم به “تاواک” پشتیبانی و علاقه مردم ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا به پایین ترین حد خود رسیده است. بر این اساس تنها ۱۷ درصد ترکها بر این عقیده اند که کشورشان روزی به عضویت اتحادیه اروپا درخواهد آمد.

به گفته “فاروک سن” رئیس این موسسه پژوهشی، مردم و سیاستمداران در ترکیه دیگر روی این مسئله”عضویت در اتحادیه اروپا” حساب باز نمی کنند.

این نظر سنجی از حدود هزار و صد و ده داوطلب ترک در شهرهای مختلف ترکیه پرسش به عمل آمد که بر این اساس تنها ۱۵ درصد پرسش شوندگان انتظار داشتند که در ۱۰سال آینده به اتحادیه اروپا ورود پیدا خواهند کرد. این در حالی است که در سال گذشته حدود ۲۷٫۵ درصد از مردم ترکیه چنین عقیده ای داشتند.

بر اساس این بررسی تقریبا از هر پنج نفر داوطلب چهار نفر با توجه به بحران مالی در اروپا و نرخ رشد اقتصادی بالا در ترکیه بر این عقیده بودند که کشورشان از نظر اقتصادی دیگر نیازی به اتحادیه اروپا ندارد. از هر سه نفر هم یک نفر بر این عقیده بودند که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هیچ نتیجه مثبتی برای آنکارا نخواهد داشت.

به گفته “فاروک سن”، این افزایش شدید شک و تردید ترکها نسبت به اتحادیه اروپا ناشی از افزایش اعتماد به نفس آنها می شود. ترکیه در ۱۰ سال گذشته یک رشد اقتصادی ۵۹ درصد را به دست آورده است.موضع مخالفت کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان در برابر درخواستهای ترکیه نیز در کاهش اشتیاق آنکارا برای عضویت در اتحادیه اروپا تاثیر داشته است.

به ویژه، بحران در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله یونان،اسپانیا،ایرلند و ایتالیا نیز نگاه ترکها به اروپا را تغییر داده است.

اتحادیه اروپا و ترکیه از سال ۲۰۰۵ برای پیوستن ترکیه به این اتحاد اروپایی مذاکره می کنند که البته این گفتگوها تا به حال پیشرفت چندانی نداشته است. شک ترکیه به برخی کشورهای اروپایی و اختلافات آنکارا با قبرس که همچنان حل نشده باقی مانده است مانعی برای پیشرفت مذاکرات بوده است. به اعتقاد کشورهای اروپایی همچنین آمادگی اصلاحات ترکیه نیز به شدت کاهش یافته است. 
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.