تمایل جوانان به موسیقی ایرانی کم شده‌است

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز نشست خبری گروه موسیقی دبدبه با حضور مدیر این گروه رضا فرهمند و محسن فرمانی دیگر سرپرست گروه دبدبه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرهمند گفت: این گروه از سال ۸۲ با حدود ۴۰ نوازنده کار خود را آغاز کرده است، که تاکید ما بر روی سازهای کوبه‌ای صورت می‌گیرد. تاکید بر سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایران بسیار کم بود واز آنجا که جوانان به دنبال هیجان هستند، حدود ۲۷ ساز کوبه‌ای را به گروه اضافه کردیم و این در حالی است که سازهای ملودیک نیز در کنار سازهای کوبه‌ای هنرنمایی می‌کنند.

سرپرست گروه دبدبه افزود: آخرین کنسرت ما سال ۸۸ به مدت چهار شب در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه رفت که به اجرای قطعاتی جدید با رنگ آمیزی منحصر به فرد اختصاص داشت. این هنرمند عرصه موسیقی درباره کنسرت آتی گروه دبدبه در تالار وحدت گفت: برای این اجرا حدود یک سال و نیم تلاش کرده‌ایم و این کنسرت در دستگاه‌های ماهور و نوا به اجرا درخواهد آمد.

وی درباره قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود‌، توضیح داد: قطعاتی چون عشق نامه‌، نواها،‌ سیاده دل،‌ زلف دوتا، شوق دیدار، غایت عشق و… برای مخاطبان موسیقی ایرانی نواخته خواهد شد.

در ادامه این نشست محسن فرمانی دیگر سرپرست گروه دبدبه اظهار کرد: ۲۷ ساز کوبه‌ای از جمله دف،‌ دایره‌، دمام،‌ دهل‌، کوزه‌، نقاره‌، تیمپو و… در کنار یکدیگر همنوازی می‌کنند و سازهای ملودیکی چون سنتور، بم تار‌ و کمانچه‌ در قطعات به صدا در می‌آیند.

فرمانی اظهار کرد: کلام این گروه به صورت همخوانی بوده و سه خانم و سه آقا در این کنسرت با یکدیگر می‌خوانند، اشعار کهن ایرانی مانند حافظ، مولانا و خیام نیز‌ اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه دلیل استفاده از عبارت کنسرت بزرگ نگاه کمی به موسیقی است یا خیر،‌ توضیح داد: در این کنسرت کارهای جدیدی ارایه کردیم و حجم نوازندگان زیاد است، سرپرستی کردن ۴۵ نوازنده آن هم بدون حمایت‌های مادی و معنوی کار بسیار بزرگی است، همچنین تفاوت‌های بسیاری در آهنگسازی و تنظیم قطعات خواهیم داشت.

فرهمند نیز در پاسخ به این سوال گفت: ادعایی نداریم که بخواهیم کاری فراتر از انتظار مخاطب انجام دهیم. اما انتخاب سازها و شیوه اجرا روی سن به گونه‌ای است که مخاطب پس از دیدن کنسرت خودش بزرگی آن را تشخیص خواهد داد. بنابراین چنین قضاوتی را بر عهده مخاطب می‌گذاریم. تمام قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌‌شود از ساخته‌های اعضای گروه است.

وی در خصوص چرایی درج لفظ “بزرگ” در پوستر این گروه توضیح داد: به نظر من همین که با این شرایط سخت با یک گروه ۴۵ نفره چنین کنسرتی را تدارک دیدیم خود دال بر بزرگی آن است که البته مخاطبان ،خود، پس از تماشای آن، بزرگی آن را تشخیص می‌دهند.

وی بیان کرد: کنسرت گروه “دبدبه” ترکیبی از سازهای ملودیک و کوبه‌ای است که در دو دستگاه ماهور و نوا و با حضور ۶ همخوان اجرا می‌شود. کنسرت این گروه ۱۵ و ۱۶ شهریور از ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.