تمرکز سینما روی ایران ادامه دارد/ گزارش “کافه‌سینما” از یک فیلم دیگر با محوریت ایران/ مستند «حرفه ایرانی» +تصاویر

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از کافه سینما در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

یکشنبه, ۰۷ آبان ساعت ۰۴:۰۵ کافه‌سینما

کافه‌سینما- مستند «حرفه ایرانی»، داستان یک سال از حضور کوین شپرد، بسکتبال آمریکایی را در ایران روایت می‌کند. او در یک دوره عضو تیم «آ.اس شیراز» بود.

این مستند ۹۲ دقیقه‌ای را تیل شاودر ساخته و به همراه همسرش، سارا نجومی، آن را تهیه کرده است. خود شاودر به این مسأله اشاره کرده که در سال‌های اخیر، ورزشکاران بیش از سیاستمداران باعث ایجاد یک پل فرهنگی میان کشورهای مختلف شده‌اند و هدف او نشان دادن ورزشکاری از آمریکا بود که وارد ایران می‌شود. در حالی که دولت‌های دو کشور دچار اختلافاتی جدی‌اند. طبق آن چه در سایت رسمی فیلم آمده، در شرایط فعلی که تمرکز جهانی بر مسائل ایران بسیار زیاد شده، عوامل فیلم فرصت را برای یک نگاه تازه به ایرانیان فراهم دیده‌اند. سارا نجومی هم به این اشاره می‌کند که اگر فرصت برای شناختن مردم یک کشور فراهم شود، می‌توان این بحث را به طور جدی‌تر مطرح کرد که به جای آغاز سریع جنگ، چه اقدامات دیگری می‌توان انجام داد. به گزارش کافه سینما، نجومی در ادامه بر این تأکید می‌کند که ایران در این فیلم فقط یک نمونه است و حرف‌های فیلم را می‌توان در مورد هر کشور دیگری هم مطرح کرد. به طوری که در صورت آشنایی بیشتر نسبت به مردم هر کشوری، می‌توان قبل از قضاوت درباره آن‌ها به شناخت بهتری از آنان دست یافت. در «حرفه ایرانی» نه تنها اوضاع زندگی شپرد را در ایران می‌بینیم، بلکه با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان که از دید یک آمریکایی مورد بررسی قرار می‌گیرند، آشنا می‌شویم. این فیلم در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) ساخته شده است. زمانی که محمود احمدی‌نژاد برای دومین بار به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد. بنابراین «حرفه ایرانی»، عملاً بخشی از ماجراهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ را هم پوشش می‌دهد. طبق گفته شاودر، او سعی کرد مسائل و اختلافات سیاسی بین دو کشور و همچنین مسائلی که مردم ایرانی با آن روبه‌رو هستند را نشان دهد، بدون این که فیلمش حالت یک «فیلم سیاسی» را پیدا کند. بخش مهمی از فیلم، به تلاش کوین شپرد برای جدایی مسائل ورزشی و انسانی از مشکلات سیاسی می‌پردازد. هر چند به نظر می‌رسد با توجه به همزمانی داستان فیلم با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، شاودر نتوانسته از این دام به سلامت عبور کند و در برخی از دقایق، مستند «حرفه ایرانی» بر خلاف آن چه کارگردانش اشاره کرده، به یک فیلم سیاسی با اهداف مشخص بدل می‌شود.

امتیاز این فیلم در سایت متاکریتیک بر اساس ۶ نقد رسیده، ۶۸ از ۱۰۰ است. از جمله رسانه‌هایی که به این فیلم توجه کرده، می‌توان به نیویورک تایمز اشاره کرد. منتقد این نشریه که از ۵، به فیلم ۳٫۵ ستاره داده، شغلی در ایران را مستندی هوشمندانه می‌داند که هر چند در تمام دقایق هنرمندانه نیست، اما از غلتیدن به دام ادعا و تظاهر دوری می‌کند. امتیاز این فیلم در سایت IMDB هم بر اساس ۴۲ رأی ثبت شده، ۵٫۱ است.

کافه‌سینما

کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.