تناسب اندام با تمرینات TRX

پورتال اجتماعی ممتاز نیوز: این روزها اگر به باشگاه‌های ورزشی سری بزنید بین فهرست کلاس‌های مختلف ورزشی به‌طور حتم نام TRX هم به چشم تان می‌خورد که شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد. TRX رشته ورزشی نسبتا جدیدی است که در چند سال اخیر میان باشگاه‌های ایرانی هم جایی برای خودش باز کرده. این ورزش به کمک دو طناب بلند زرد و مشکی انجام می‌شود و شما می‌توانید به کمک آن تمرینات متنوعی انجام دهید که گروهی از آنها به چربی‌سوزی و دسته‌ای دیگر به شکل‌گیری عضله‌های بدن کمک می‌کنند.

این ورزش جدید و جالب را در خانه هم می توانید انجام دهید

TRX ورزشی است که شما را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه‌تان می‌رساند؛ طوری که از اثرات آن شگفت زده می‌شوید! سپیده زاهدی، مربی تناسب اندام از گلدجیم آمریکا و مدرس دوره‌های تیف استرالیا، درباره این ورزش برای‌تان توضیح می‌دهد و به شما می‌گوید که خرید تجهیزات این ورزش در خانه چقدر هزینه دارد.

تاریخ تولد یک ورزش جدید

TRX برای اولین بار توسط رندی هتریک برای نیروی دریایی ارتش ایالت متحده طراحی شد. موضوع از این قرار بود که این نیروها با کمبود فضا و نبود تجهیزات رایج بدنسازی مواجه بودند و همین مساله سبب شد که بند‌های TRX اختراع شوند. ابداع کننده این ورزش آن را با هدف تقویت، استقامت، افزایش قدرت بدنی، تعادل و انعطاف‌پذیری، سرعت و چابکی در آمادگی جسمانی ارتش و نیروی دریایی معرفی کرد.

کاهش وزن با بندهای جادویی

TRX در سال ۱۹۹۰ طراحی شد و به تدریج به شهرت رسید؛ تا جایی که در سال ۲۰۰۵ به‌شدت محبوب شد و در حال حاضر بیشتر باشگاه‌های مدرن و به روز، این وسیله ورزشی را به ورزشکاران آماتور و پیشرفته توصیه می‌کنند. البته بعد از سال‌ها تحقیق جامع TRX با تغییراتی اصلاح شد اما اصول اولیه آن تغییر نکرده است.

TRX چه جور ورزشی است؟

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که این ورزش در ابتدا به کمک یک بند چتربازی و دو دسته انجام می‌شد که این بندها هیچ‌گونه کششی نداشتند و بسیار محکم و مقاوم به نظر می‌رسیدند. وقتی فرد به آن آویزان می‌شد می‌توانست با وزن بدن خود هرگونه حرکات و تمرینات استقامتی و قدرتی را بدون خطر انجام دهد. در حال حاضر TRX شامل بندهای پهن، بلند و محکمی است که ارتفاع بندها توسط دو ضامن تغییر می‌کند و دو دسته محکم به انتهای بندهای TRX متصل می‌شوند. این بند‌ها حالت کششی ندارند و وزن شما را به خوبی تحمل می‌کنند. در نتیجه می‌توانید به آنها تکیه کنید و حرکات مختلف را با نظر مربی انجام دهید.

ورود TRX به خانه چقدر هزینه دارد؟

شاید شنیده باشید که می‌گویند TRX ورزش گران‌قیمتی است. در بیشتر باشگاه‌ها برای ثبت‌نام در کلاس‌های TRX باید ماهانه حداقل ۱۵۰هزار تومان پرداخت کنید و در بعضی از باشگاه‌ها این رقم به ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان هم می‌رسد. بخشی از گران قیمت بودن این ورزش به دلیل این است که بندهای TRX نسبت به سایر لوازم ورزشی مانند استپ، توپ، دمبل و. . . قیمت بیشتری دارند. به همین دلیل اگر بخواهید در خانه هم ورزش کنید باید برای خرید تجهیزات آن مبلغ بیشتری کنار بگذارید.

تیب در خانه وسیله ورزشی سبکی خواهید داشته که مانند تردمیل و دوچرخه فضایی اشغال نمی‌کند و می‌توانید حرکات متنوعی را به کمک آن انجام دهید و ضمن شکل‌دهی عضلات، وزن‌تان را کم کنید. نوع خارجی TRX در حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد که شامل اجزا و تمام بند و دسته‌های TRX است اما نمونه ایرانی این وسیله ورزشی هم با قیمتی در حدود ۳۰۰ هزارتومان در بازار موجود است. این را هم بدانید که نصب TRX در خانه کار دشواری نیست. یک کتاب آموزشی و یک CD آموزشی هم داخل جعبه لوازم TRX وجود دارد که شما را راهنمایی می‌کند تا آن را به درستی نصب و از آن به خوبی استفاده کنید.

مزایای TRX را بدانید

–   TRX برای همه ورزشکاران مفید است. فرقی نمی‌کند جزو ورزشکاران حرفه‌ای هستید یا به تازگی می‌خواهید به باشگاه بروید؛ به هر حال TRX می‌تواند برای ورزشکاران در هر سطحی مفید باشد. در واقع با تغییر زاویه بدن می‌توانید مقدار فشار وارد شده به عضلات را کم یا زیاد کنید و با افزایش یا کاهش تعداد حرکات، اثربخشی آن را افزایش دهید.

–    به راحتی در هر مکانی نصب می‌شود و ورزشکاران می‌توانند به‌طور انفرادی یا گروهی به کمک آن ورزش کنند.

–   می‌توانید برای انجام حرکات قدرتی و استقامتی از TRX استفاده کنید و نیازی نیست به فکر خرید لوازم و سایر تجهیزات بدنسازی دیگر باشید.

–  بند‌های TRX سبک و کم‌حجم هستند و در خانه جای زیادی اشغال نمی‌کنند.

–   به کمک تمرینات TRX می‌توانید در مدت زمان کوتاه کالری زیادی بسوزانید. در واقع چربی‌سوزی و عضله‌سازی در این ورزش به سهولت انجام می‌شود و بدن با سرعت بیشتری فرم می‌گیرد.

–    این ورزش به شما کمک می‌کند انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی‌تان را افزایش دهید.

–   اگر تمرینات را درست و اصولی زیر نظر مربی یا به کمک سی‌دی‌های آموزشی انجام دهید انجام این ورزش به عضلات و مفاصل شما آسیبی وارد نمی‌کند.

حرکت اول: اسکوات

روبه‌روی طناب می‌ایستیم و دستگیره‌ها را به دست می‌گیریم. سپس بدون اینکه زانو از پنجه پا بیرون بزند می‌نشینیم؛ تا جایی که زاویه زانو با ساق پا ۹۰ درجه باشد. بعد بلند می‌شویم و سعی می‌کنیم ضمن انجام حرکت پشت پا حتما صاف باشد.

کاهش وزن با بندهای جادویی

این تمرین به تقویت عضلات چهار سر ران، همسترینگ و سرینی کمک می‌کند.


حرکت دوم: لانژ

پنجه یک پا را داخل طناب می‌اندازیم و پشت به طناب می‌ایستیم. سپس بدون آنکه زانوی پای جلو از پنجه پا بیرون بزند می‌نشینیم، تا جایی که زانوی پای پشتی به زمین نزدیک شود. سپس بلند می‌شویم و پای عقب را جمع می‌کنیم. در طول حرکت، پا باید کاملا صاف باشد.

کاهش وزن با بندهای جادویی

این حرکت باعث تقویت عضلات ران، عضلات میان‌تنه و حفظ تعادل می‌شود.


حرکت سوم: پرس سینه

پشت به طناب می‌ایستیم. دستگیره‌های طناب را با دست می‌گیریم و با کنترل عضلات میان‌تنه و دست، دست‌ها را از آرنج خم می‌کنیم. ضمن اینکه در این حرکت شکم را صاف نگه می‌داریم، سعی می‌کنیم زاویه دست ۹۰ درجه شود.

کاهش وزن با بندهای جادویی

این حرکت به تقویت عضلات سینه، پشت بازو، سرشانه و عضلات میان تنه کمک می‌کند.


حرکت چهارم: Low Row

طناب را کوتاه کرده و دستگیره‌های طناب را در دست می‌گیریم و روبه‌روی طناب در شیب مناسب می‌ایستیم. سپس دست‌ها را روبه‌روی هم و موازی با بدن گرفته و از آرنج خم می‌کنیم. بعد با قدرت عضلات پشت خود را بالا می‌کشیم؛ تا جایی که دست‌ها تا کنار سینه برسد. با کنترل عضلات به حالت اولیه باز می‌گردیم. در طول انجام این حرکت پشت کاملا صاف است.

کاهش وزن با بندهای جادویی

این حرکت به تقویت عضلات پشت کمک می‌کند.


حرکت پنجم: Power Pull

یکی از دستگیره‌ها را در دست می‌گیریم و مقابل طناب می‌ایستیم. یک دست را در کنار سینه قرار داده با دست دیگر طناب را می‌گیریم. بدن را به عقب می‌بریم و در شیب قرار می‌دهیم. سپس بدون اینکه زانو را خم کنیم، به عقب بر می‌گردیم و با پشت صاف و شکم سفت، پشت‌سر خود را نگاه می‌کنیم.

کاهش وزن با بندهای جادویی

سپس همین حرکت را برای سمت مخالف تکرار می‌کنیم.  این حرکت به تقویت عضلات پشت و میان تنه و به افزایش کنترل در چرخش آنها کمک می‌کند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.