تناقض در آمار صادرات نرم‌افزار ایران؛ ۱۰۰ یا ۳۰۰ میلیون دلار؟!

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مشترک حسن علیزاده رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و محمدرضا طاهری رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران با هدف معرفی و اعلام آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ و ادب پارسی صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در محل این مرکز برگزار شد.

تاسیس بانکی برای ثبت ایده‌های نو

در این کنفرانس مطبوعاتی، حسن علیزاده رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ابتدا از راه‌اندازی «بانک ایده» از سوی این مرکز و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف با هدف حمایت از حقوق ایده‌پردازان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح هر کس ایده‌ای جدید در حوزه فناوری اطلاعات دارد، می‌تواند آن را در بانک ایده به ثبت برساند تا از حقوق مادی و معنوی مربوط به آن حمایت شود.

همچنین به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد، در آینده نزدیک سایتی با عنوان آزمایشگاه زبان فارسی راه‌اندازی خواهد شد که در آن مشکلات نرم‌افزارها و رسانه‌های دجیتال از حیث تطابق با دستور زبان و ادبیات فارسی بررسی خواهد شد.

راه‌اندازی شبکه مویرگی توزیع محصولات فرهنگی تا قبل از ماه رمضان

علیزاده همچنین از راه‌اندازی طرحی با عنوان «شبکه مویرگی توزیع محصولات فرهنگی» تا قبل از ماه رمضان و در یکی از روزهای ۲۷ یا ۲۸ تیر با حضور وزیر ارشاد خبر داد و اضافه کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت پست امضا کرده‌ایم، محصولات فرهنگی و نرم‌افزارهای دیجیتال در استندها و مراکز تعبیه شده برای عرضه آنها در فروشگاه‌ها به مردم ارائه می‌شود.

اعلام برنامه‌های همایش دُرج پارسی

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در ادامه با اعلام جزئیات برنامه‌های افتتاح نرم‌افزار دُرج ۴ که به گفته او بزرگترین کتابخانه دیجیتال شعر و ادب فارسی است و ۱۹ تیرماه با حضور وزیر ارشاد و معاونانش و نیز مسئولانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز همایش‌های صدا و سیما افتتاح می‌شود، گفت: درج ۴ گنجینه‌ای ارزشمند از فرهنگ ایران زمین را با استفاده از دانش و فناوری روز به نمایش گذاشته است.

به گفته وی این نرم‌افزار از جمله دربردارنده متن کامل ۲۳۶ اثر نظم و نثر ادبی از ۱۳۸ شاعر و نویسنده پارسی‌گوی، ۹ اثر ادبی ترجمه شده به زبان انگلیسی از ۶ شاعر و نویسنده، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیت شعر و ۳۰۰ هزار پاراگراف متنی واژه‌نامه فارسی با بیش از ۲۵۰ هزار واژه با امکان پیشنهاد واژه، ۱۰۰۰ دقیقه دکلمه کامل غزلیات حافظ و ۳۰۰ دقیقه دکلمه گلستان سعدی با صدای امیر نوری، عکس‌های ۳۶۰ درجه (پانوراما) از مقبره و آرامگاه مولانا و … است.  

علیزاده همچنین گفت: در حاشیه این برنامه از تارنماهای «ویکی دُرج» و «پادکست درج» به عنوان کتابخانه آزاد شعر و ادب پارسی هم رونمایی می‌شود.

آمار صادرات نرم‌افزار ایران؛ ۱۰۰ یا ۳۰۰ میلیون دلار؟!

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، به ارائه آماری از میزان صادرات نرم‌افزار از سوی کشورمان پرداخت که از این قرار است:

۸۴ ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار
۸۵  ۲۳ میلیون و۶۰۰ هزار دلار
۸۶ ۴۰ میلیون دلار
۸۷ ۶۴ میلیون دلار
۸۸ ۶۹ میلیون دلار
۸۹ ۷۵ میلیون دلار
۹۰ ۱۰۰ میلیون دلار

وی در ادامه پیش‌بینی کرد میزان صادرات نرم‌افزار در پایان سال جاری به ۱۵۰ میلیون دلار برسد.

علیزاده همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران، هر گونه موازی‌کاری و ناهماهنگی میان مرکز متبوعش و بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای را رد کرد و گفت: ما در همین مدت گذشته از حدود ۱۵ بازی رایانه‌ای حمایت جدی به عمل آورده‌ایم.

حضور ۱۸ کشور در جام دیجیتال

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد همچنین از برنامه این مرکز برای تشکیل اتحادیه بازیهای دیجیتال و راه‌اندازی مسابقات بین‌المللی بازیهای رایانه‌ای جام دیجیتال و نیز اعلام آمادگی ۱۸ کشور برای حضور در این بازیها خبر داد.

به گفته وی، وزرای ارشاد و ورزش و امور جوانان در اختتامیه این بازیها که تا کمتر از دو ماه دیگر و همزمان با لیگ برتر فوتبال در تهران برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

افتتاح برگترین کتابخانه الکترونیکی شعر و ادب پارسی در ۱۹ تیرماه

در این نشست خبری محمدرضا طلایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران نیز هدف از برگزاری همایش «دُرج پارسی» و ساخت نرم‌افزار «دُرج ۴» را حفظ و گسترش زبان فارسی خواند و از حضور سفرای تاجیکستان در ایران و سفیر ایران در تاجیکستان و نیز نهاوندیان رئیس اتاق ایران در این همایش خبر داد.

طلایی تاکید کرد که این اتحادیه با همکاری مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی دیگر از دستگاهها و تشکلهای فعال در عرصه فرهنگ و ادب پارسی و فناوری اطلاعات، اقدام به برگزاری همایش مذکور و راه‌اندازی بزرگترین کتابخانه الکترونیکی حوزه شعر کرده است.

همچنین به گفته وی، این همایش به دنبال بررسی نقش فناوری اطلاعات و رسانه در حفظ و گسترش شعر و ادب پارسی، تاثیر شعر و ادب پارسی در زندگی صنعتی کنونی، یادآوری فرهنگ پارسی و تقدیر از چهره‌های ماندگار در عرصه شعر و ادب برپا می‌شود.

کپی رایت شاعران در دُرج ۴ لحاظ شده است

 

طاهری در عین حال با بیان اینکه در ساخت نرم‌افزار درج ۴ کپی رایت شاعران رعایت شده است، گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دیجیتالی کردن محتوای ایرانی – اسلامی فراوان است اما ما در سیستم توزیعمان دچار مشکل هستیم و باید با همفکری تمامی فعالان این عرصه برخی چالش‌های اصلی پیش روی این مسئله برداشته شود.

 

وی تاکید کرد: یکی از اهداف برگزاری همایش «دُرج پارسی» هم ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از محصولات داخلی و جایگزین کردن آنها با محصولات خارجی است و ما باید تلاش کنیم از این طریق پیام انقلاب اسلامی را به جهان صادر کنیم.

 

بازدید مجازی از مقبره شعرا در کلوپ شعر پارسی

 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران در ادامه از راه‌اندازی کلوپ شعر پارسی به صورت دیجیتال در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با استفاده از این کلوپ و نقشه برخط آن، کاربران می‌توانند به تمامی اطلاعات مربوط به شعرای پارسی گوی دسترسی پیدا کنند و به صورت مجازی هم از مقبره آنها بازدید کنند.

 

طاهری همچنین در تکمیل آمار ارائه شده از سوی علیزاده درباره میزان صادرات نرم‌افزار از سوی ایران به کشورهای دیگر گفت: این آمار رسمی و تائید شده از سوی کمیته ماده ۱۹ سازمان توسعه تجارت ایران است اما برخی شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده نرم‌افزار آمار مربوط به تولید و صادرات خود را اعلام نمی‌کنند و به هر حال برآوردی که ما از میزان صادرات نرم‌افزار در کشور داریم، ۳۰۰ میلیون دلار است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.