تناقض مبانی اعتقادی با دروس دانشگاهی

جام جم آنلاین: رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: چگونه می شود مدعی تمدن متفاوت از تمدن غربی باشیم اما در دانشگاه‌های ما همان مطالب که مبانی آن را قبول نداریم تدریس شود و فارغ‌التحصیلان آن رشته در جامعه مسئولیت بگیرند، ما باید این تناقض را حل کنیم.

 غلامعلی حداد عادل در نشست مشترک اعضای کارگروه های ویژه تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه‌ریزی با اشاره به شکل گیری شورای تحول در علوم انسانی در سال ۸۸ پس از تاکید رهبر انقلاب در دیدار با دانشگاهیان بر ضرورت تحول در علوم انسانی، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که از قبل اقداماتی را جهت تحول آغاز کرده بود، پس از تاکیدات رهبری سرعت بیشتری به کار خود داد و با تدوین آیین نامه امور مربوط به تحول در علوم انسانی را به شورایی سپرد که در آن هم صاحبنظران و مسئولان به همراه دانشگاهیان و حوزویان حضور فعال دارند.

وی گفت: این نکته مسلم است که اگر در حوزه معنی انسان با غرب توافق نداشته‌ باشیم نمی‌توانیم علوم انسانی غربی را علوم انسانی خودمان بدانیم. اگر انسان شناسی ما با انسان شناسی غرب منطبق باشد تحول در علوم انسانی مهم نیست اما آیا انسانی که قرآن به ما معرفی می کند همان انسانی است که در غرب معرفی می شود.

وی افزود: پیش از انقلاب در دانشگاه‌ها کسی این سئوال را نپرسید که چرا ما تقلید می‌کنیم، چرا که در آن زمان تقلید امری بدیهی بوده و کسی جرأت سئوال نداشت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و با بینش امام (ره) و مقام معظم رهبری این سئوال به طور جدی مطرح شد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی یادآور شد: تحول در علوم انسانی به دلیل اهمیت اش، دشمنان بسیاری دارد و افرادی که آن را می فهمند احساس خطر می کنند و به سرعت جنجال به پا می کنند تا این حرکت در نطفه خفه شود و با انواع جوسازی‌ها و تهمت‌ها اجازه ندهند اجرا شود و ما باید تدبیر کنیم تا با آرامش و متانت شرایط این تغییر بزرگ را فراهم کنیم.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.