تناقض ۲۲۵ هزاری در آمار اشتغال سال ۹۰

جام جم آنلاین: با این که رییس مرکز آمار ایران دیروز تعداد شغل ایجادشده در سال ۹۰ را یک میلیون و ۳۷۵ هزار مورد اعلام کرد، اما همزمان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه و امور اجتماعی این رقم را ۱٫۶ میلیون شغل بیان کرد.البته تناقض‌گویی و تاخیر درباره آمار اشتغال و نرخ بیکاری فصلی چیز تازه‌ای نیست و در نیمه یا پایان دو سال به نوعی شاهد آن بوده‌ایم، اما وقتی همزمان با اعلام رسمی و جزئی آمار ایجاد شغل توسط دستگاه تخصصی آن، یک دستگاه دیگر همان روز آمار متفاوت و البته بالاتری را برای ایجاد شغل اعلام کند، از موارد جالب و قابل تامل در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، با این که اصولا تمام این اعداد گویای آن است که هدف‌گذاری دولت برای ایجاد ۲٫۵ میلیون شغل در سال گذشته محقق نشده است و با تخصیص تمام بودجه‌ها، تسهیلات و امکانات باز هم تعداد بیکاران رقم قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما برخی مسوولان و دستگاه‌ها بر سر میزان همین آمار محقق نشده نیز به تناقض‌گویی‌های جالبی می‌پردازند.

البته تناقض‌گویی و تاخیر درباره آمار اشتغال و نرخ بیکاری فصلی چیز تازه‌ای نیست و در نیمه یا پایان دو سال به نوعی شاهد آن بوده‌ایم، اما وقتی همزمان با اعلام رسمی و جزئی آمار ایجاد شغل توسط دستگاه تخصصی آن، یک دستگاه دیگر همان روز آمار متفاوت و البته بالاتری را برای ایجاد شغل اعلام کند، از موارد جالب و قابل تامل در این زمینه است.

۱٫۳ یا ۱٫۶؛ مساله این است

دیروز و در یکی از معدود اظهارنظرهای رییس مرکز آمار ایران، عادل آذر به طور مشروح به اعلام آخرین آمار ایجاد اشتغال سال ۹۰، روش محاسبه و استانداردهای آن پرداخت.

به گفته وی، در سال گذشته دقیقا یک میلیون و ۳۷۵ هزار شغل در کشور ایجاد شده است. با این حال تنها چند ساعت بعد اظهارنظر محمدحسین فروزان‌مهر، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد که وی با تاکید بسیار و البته با استناد به تاییدیه مرکز آمار ایران از ایجاد ۱٫۶ میلیون شغل- یعنی ۲۲۵ هزار شغل بیشتر از اعلام رئیس مرکز آمار ـ در سال ۹۰ خبر می‌داد. به گفته این مقام مسوول، آمار مورد اشاره وی در شورای عالی اشتغال نیز مورد تایید قرار گرفته است.

آذر: سیاسی نیستیم

رییس مرکز آمار ایران با بیان این‌که آمار اعلامی این مرکز متاثر از گرایشات سیاسی نیست، از ایجاد یک میلیون و ۳۷۵ هزار شغل در سال گذشته خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در سال ۹۰ با کاهش ۱٫۲ درصدی نسبت به سال ۸۹ به ۱۲٫۳درصد رسیده است.

عادل آذر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که عمده آمار و ارقامی که درباره اشتغال اعلام می‌شود، مبتنی بر طرح نیروی کار مرکز آمار ایران است، اظهار کرد: ما به عنوان یک مرجع حرفه‌ای و رسمی با استدلال‌هایی که مراجع و افراد مختلف اعلام می‌کنند، کاری نداریم و مبنای اطلاع‌رسانی آمار دقیقی است که از طرح نیروی کار مرکز آمار ایران که به‌صورت فصلی انجام می‌گیرد، به دست می‌آید.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر این‌که مبنای سنجش نرخ بیکاری از سال ۱۳۸۴ تاکنون یکسان بوده‌ است، خاطرنشان کرد: تعریف نرخ بیکاری همان ملاک و معیاری است که از سال ۱۳۸۴ رایج شده است و براساس این استاندارد نرخ ‌بیکاری سال ۱۳۸۹، معادل ۱۳٫۵ درصد با ۳میلیون و ۲۰۰هزار بیکار بوده است.

آذر با اشاره به این‌که در پایان سال ۱۳۹۰، تعداد بیکاران کشور به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است، افزود: این آمار نشان از کاهش ۴۰۰ هزار نفری تعداد بیکاران در پایان سال ۹۰ نسبت به پایان سال ۸۹ دارد البته از ابتدا تا پایان سال ۹۰، تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار شده‌اند که از این تعداد یک میلیون نفر به کار مشغول شده‌اند، بنابراین می‌توان گفت دولت در سال ۹۰ حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

رئیس مرکز آمار با اشاره به این‌که استدلال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل است، تصریح کرد: اختلاف نظر ما با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به این دلیل است که مبنای آنها اشتغال‌هاست و احتمالا به افرادی که در طول سال بیکار می‌شوند، دسترسی ندارند، زیرا مبنا برای آنها نام افرادی است که دستگاه‌های دولتی به عنوان مشاغل اعلام می‌کنند، اما آمار ما با خطای ناچیز در نهاد‌های بین‌المللی و مجامع داخلی مقبول و قابل‌توجه است.

وی در ادامه در مورد تعداد افرادی که در سال ۹۰ شاغل بوده و بیکار شدند، خاطر نشان کرد: آمار مربوط به نقل و انتقالات و جابه‌جایی‌های شغلی وجود دارد که نشان می‌دهد در سال ۹۰، یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر جابه‌جایی شغلی داشته‌ایم.

به گفته آذر، افرادی که کارشان را از دست داده‌اند نیز جزو آمار ورودی به بازار کار در نظر گرفته می‌شوند. وی اظهار کرد: همان‌طور که اعلام کردم یک میلیون و ۳۷۵هزار شغل ایجاد شده که موفقیت قابل توجهی است و باید روی آن تمرکز صورت بگیرد.

مرکز آمار تایید کرده است

در همین حال معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام جمع بندی ۴۵ هزار میلیارد تومانی شورای عالی اشتغال و بانک‌ها برای تامین اعتبار طرح‌های اشتغالزایی در سال ۹۱ از ایجاد قطعی ۱٫۶ میلیون فرصت جدید شغلی در سال ۹۰ با تایید مرکز آمار ایران خبر داد.

محمدحسین فروزان‌مهر در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جدیدترین جمع‌بندی‌ها و مذاکرات صورت گرفته در شورای عالی اشتغال گفت: اعتبار ۴۵ هزار میلیارد تومانی سیستم بانکی برای سال ۹۱ جهت اختصاص به طرح‌های اشتغالزایی پس از مذاکره با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نهایی و تعیین شد.

وی از جمع بندی آمار یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت‌شغلی ایجاد شده در سال ۹۰ با تایید مرکز آمار ایران خبر داد و گفت: پس از اتمام اعتبارسنجی مشاغل ایجاد شده در سال ۹۰ و جمع‌بندی آن در شورای عالی اشتغال ایجاد ۱٫۶ میلیون فرصت شغلی در سال ۹۰ تایید شد.

فروزان‌مهر با اعلام این‌که برای ایجاد فرصت‌های شغلی در سال ۹۱ چند جلسه بین شورای عالی اشتغال و معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور برگزار شده است، گفت: هنوز مذاکرات در این رابطه قطعی نشده، اما بزودی نتیجه نشست‌های شورای عالی اشتغال و دستگاه‌های تصمیم‌گیر در مورد نحوه و میزان ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال ۹۱ نهایی می‌شود.

وی با بیان این که برای تصویب این پیشنهاد با بانک‌ها و بانک مرکزی مذاکره شد، گفت: بانک‌ها اعلام کردند که در حال حاضر ظرفیت پرداخت این میزان منابع در سال ۹۱ را ندارند و لذا در ارقام تغییراتی ایجاد شد.

وی افزود: تصمیم بر این شد که بانک‌ها در سال ۹۱ به میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌های اشتغالزایی اختصاص بدهند و این موضوع نهایی شد.

تعداد بیکاران لیسانس ۱۰ برابر زیردیپلم‌ها

در اظهار نظری دیگر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعداد بیکاران لیسانس در کشور ۱۰ برابر زیردیپلم‌هاست.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در جلسه شورای اداری سبزوار اظهار کرد: اگر بخواهیم معضل اشتغال را حل کنیم باید از حوزه فرهنگی به آن بپردازیم و به یک بازنگری و نگاه جدید در حوزه فرهنگ اشتغال و کار نیز نیاز داریم.

شیخ‌الاسلامی از این‌که فرد دارای مدرک لیسانس در کشور خودمان حاضر نیست در رستوران کار کند، اما در کشورهای دیگر حاضر به کار رده پایین‌تری می‌شود، ابرازتاسف کرد. شیخ‌الاسلامی با اشاره به این‌که محور فعالیت‌ ها اشتغالزایی شده است، تصریح کرد: سهم ادارات در این خصوص تعیین شده و مدیرانی که قادر به انجام تعهد خود نشدند، اخراج شدند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.