تنبیه دیابتی ها در مجارستان

جام جم آنلاین: دولت مجارستان برای کاهش هزینه های بهداشتی اش تصمیم گرفته مبتلایان به بیماری دیابت که رژیم غذایی خود را رعایت نکنند، تنبیه کند.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس یک مصوبه هیات دولت مجارستان که در روزنامه رسمی  منتشر شد، مبتلایان به بیماری دیابت باید هر سه ماه یک آزمایش ویژه خون بدهند تا میزان سطح مصرف هیدرات‌های کربن در آنها مشخص شود.

در عین حال، براساس همین مصوبه اگر آزمایش آنها نشان دهد که سطح قند خونشان بالا رفته دولت این بیماران را از حق دسترسی به داروهای موثرتر ( انسولین آنالوگ) محروم کرده و آنها ناگزیر باید از داروهایی بر پایه انسولین انسانی که غیرموثر بوده و عوارض جانبی دارد ، استفاده کنند.

 همچنین ،تنبیه دیگری برای آنها تعیین شده و آن پرداخت بهای بیشتری برای دارو و درمان است تا از سهم یارانه‌ای دولت  کاسته شود.

طبق مفاد این مصوبه که در روزنامه رسمی دولت مجارستان منتشر شده است، دیابتی هایی که تحت مراقبت درمانی قرار دارند اگر رژیم خود را رعایت نکرده و سطح قند خونشان مطابق با میزان تعیین شده نباشد، پرداخت هزینه دارو و درمان آنها از لحاظ مالی قابل توجیه نیست.

این در حالی است که تعداد مبتلایان به دیابت در مجارستان حدود ۵۰۰ هزار نفر بوده و بسیاری از آنها توانایی خرید غذاهای رژیمی ویژه دیابتی ها را نداشته و باید برای سیر کردن خود از غذاهای مردم عادی استفاده کنند.

دولت محافظه کار و راستگرای ویکتور اوربان برای توجیه این اقدام غیرانسانی مدعی شده است که داروهای بیماران مبتلا به دیابت سالیانه ۳۰ میلیارد فورینت ( معادل ۱۰۰ میلیون یورو) برای دولت خرج بر می دارد و نباید با  پول مالیات دهندگان برای دیابتی هایی که رژیم خود را رعایت نمی کنند ، ولخرجی کرد.

این مصوبه جدل برانگیز دولت مجارستان علیه بیماران دیابتی از اول ژوئیه سال جاری به اجرا درمی آید. مترجم : بهرام افتخاری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.