تندترین انتقاد اتحادیه اروپا از ترکیه

جهان > اروپا– گروه بین‌الملل:
اتحادیه اروپا در تندترین گزارشی که در سال‌های اخیر در انتقاد از ترکیه منتشر کرده، از عدم پیشرفت این کشور در عمل به شرایط عضویت در اتحادیه اروپا خبر داده است.

به گزارش سایت خبری پولیتیکو، اتحادیه اروپا در دو گزارش جداگانه به کوتاهی‌های جدی ترکیه در زمینه آزادی بیان و اجتماعات، دستگاه قضایی و همچنین مسئله کردها به‌عنوان موانعی اشاره کرده که همچنان مانع پذیرفته شدن ترکیه درون اتحادیه اروپا می‌شود. این گزارش در حالی منتشر شده که سال گذشته در چنین زمانی، گزارش اتحادیه اروپا درباره پیشرفت ترکیه، بسیار ملایم‌تر از این بود و بسیاری را نسبت به نزدیک بودن ورود ترکیه به اروپا، خوش‌بین کرده بود.

مذاکرات رسمی ترکیه و اتحادیه اروپا برای پذیرفتن این کشور درون این اتحادیه، از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و قرار است یک دهه به طول انجامد. در این یک دهه، اتحادیه اروپا هر سال گزارشی درباره پیشرفت ترکیه در اجرای شروط مورد نظر برای عضویت در اتحادیه اروپا منتشر می‌کند.

در گزارش انتقادی اتحادیه اروپا درباره ترکیه، به حبس و دستگیری روزنامه‌نگاران منتقد، دانشگاهیان و همچنین فعالان کرد اشاره شده و آمده است: دولت ترکیه هنوز نتوانسته برای مشکل کردها راه‌حل سیاسی پیدا کند.در این گزارش همچنین به جریان محاکمه نظامیان به اتهام تلاش برای کودتا اشاره شده و آمده است: متهمان این پرونده موسوم به ارگنه‌کن، احتمالا به حق دفاع از خود و وکیل دسترسی نداشته‌اند و این مایه نگرانی است. در گزارش اتحادیه اروپا به اصلاحات قانون اساسی ترکیه که در دستور کار رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر و حزب حاکم عدالت و توسعه قرار دارد اشاره شده و آمده‌است: این روند روندی غیرشفاف است و معلوم نیست هدف از این اصلاحات چیست.

در بخش دیگر این گزارش به وضعیت علوی‌های ترکیه اشاره شده و آمده‌است: در بعضی استان‌ها و شهرهای ترکیه خانه‌های علوی‌های شیعه علامت‌گذاری می‌شود و این خانه‌ها در مواردی مورد حمله افراد ناشناس قرار می‌گیرد. ۲۰میلیون نفر از جمعیت ترکیه را علوی‌های این کشور تشکیل می‌دهند. علاوه بر علو‌ی‌ها، وضعیت دیگر اقلیت‌های مذهبی ترکیه هم در گزارش اتحادیه اروپا نگران‌کننده توصیف شده‌است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.