تنها نقد داریوش پیرنیاکان از عملکرد خانه موسیقی

داریوش پیرنیاکان با دفاع از عملکرد حال حاضر خانه موسیقی تاکید می‌کند که هم اینک جزو تیم اجرایی نیست و فقط تلاش می‌کند واقعیت را بگوید.
او در عین حال مهمترین نقد به عملکرد حال حاضر خانه موسیقی را این نکته می‌داند که اقداماتشان را آنطور که باید و شاید رسانه‌ای نمی‌کنند.

داریوش پیرنیاکان، آهنگساز، نوازنده  و پژوهشگر موسیقی است. او همچنین دبیر و سخنگوی خانه موسیقی بوده و در حال حاضر نیز از اعضای این نهاد است.

در راستای بررسی موضوع اثرات برگزاری آنلاین انتخابات خانه موسیقی و ارزیابی عملکرد این نهاد صنفی، ایسنا این بار گفت و گویی با داریوش پیرنیاکان داشته است.

پیرنیاکان در ابتدا برگزاری مجازی انتخابات خانه موسیقی را خلاف اساسنامه می‌داند و توضیح می‌دهد: اگر قرار به انجام این کار باشد، باید اساسنامه تغییر داده شود. اگر انتخابات خانه موسیقی بدون تغییر اساسنامه به صورت مجازی برگزار شود، افرادی که تا کوچکترین اتفاقی رخ می‌دهد شروع می‌کنند به انتقاد از خانه موسیقی، این بار هم می‌گویند که خلاف اساسنامه عمل شده است.

او در ادامه صحبت‌های خود توضیح می‌دهد: برای تغییر اساسنامه باید مجمع عمومی تشکیل شود که این کار هم با توجه به لزوم گردهمایی افراد، در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست. حال اگر موفق به تغییر اساسنامه شویم، شش ماه زمان لازم خواهد بود تا تصویب شود. اگر کسی بیان می‌کند که انتخابات خانه موسیقی باید مجازی شود، در ابتدا باید شرایط را بررسی کند؛ چراکه اگر سعی کنیم بدون داشتن اطلاعات کافی جریانی را راه بیاندازیم، مقصود خودنمایی خواهد بود. از طرفی اینکه گفته می‌شود هر بار عده مشخصی در انتخابات خانه موسیقی شرکت می‌کنند، درست نیست؛ زیرا هر بار حداقل از کانون ما ۶۰۰ نفر حضور داشته‌اند.

پیرنیاکان اضافه می‌کند: من از بنیان‌گذاران خانه موسیقی و جزو پنج نفری هستم که اساسنامه را نوشته‌اند و اکنون هم تمامی زوایای اساسنامه را حفظ هستم. اینگونه نیست که رأی به انجام تغییراتی در اساسنامه دهیم و به راحتی انجام شود، البته بخش‌های متفاوتی از اساسنامه قابل تغییر است ولی برای آن باید مجمع عمومی تشکیل شود که در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

از او سوال می‌کنیم که مدیریت خانه موسیقی را در حال حاضر به چه صورت می‌بیند؟ پاسخ می‌دهد: خانه موسیقی هیچگاه تا این حد که اکنون فعال است، فعال نبوده است. هیچکس در خانه موسیقی پسرخاله من نیست که بخواهم طرفش را بگیرم و واقعیت را می‌گویم؛ چون از ابتدا که خانه موسیقی در یک اتاق تأسیس شده و بعدها که کم کم پیشرفت کرد، حضور داشته‌ام.  

پیرنیاکان ادامه می‌دهد: انتقادی که به خانه موسیقی دارم، این است که کارهایی را که انجام می‌دهند، در بوق و کرنا نمی‌کنند. از زمانی که آقای نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی بوده، کارهای مهم و تحولات زیادی در خانه موسیقی صورت گرفته است. بارها به آنها گفته‌ام که لیست کارهای صورت گرفته در خانه موسیقی را منتشر کنند تا اعضای خانه موسیقی و جامعه هنری در جریان قرار بگیرند.

این هنرمند همچنین نمونه‌هایی از اقداماتی که در خانه موسیقی صورت گرفته را ذکر می‌کند و می‌گوید: از معیشت هنرمندان گرفته تا بیمه آنها، قانون کپی رایت، اجحافاتی که در حق هنرمندان صورت گرفته، تلاش‌های زیادی از طرف خانه موسیقی برای حل این مشکلات انجام شده است. همچنین زمانی که اعلام شد هنرمندان باید حق بیمه خود را در دوران کرونا پرداخت کنند، آقای نوربخش بارها رفت و آمد کرد تا موضوع پرداخت حق بیمه لغو شد. همچنین خانه موسیقی با توجه به شرایط حاضر بارها تلاش کرده که یک وام بلاعوض از سه میلیون تومان تا پنج میلیون تومان به هنرمندان پرداخت شود که با توجه به تعداد ۱۶ هزار عضوی خانه موسیقی مبلغ کمی نخواهد بود.

او ادامه می‌دهد: به انجام رساندن چنین اقداماتی با وجود مقامات و مسوولانی که داریم کار راحتی نیست و بارها باید رفت و آمد کرد تا کار به نتیجه برسد. باید لیستی از اقداماتی که هر مدیر در زمان فعالیت خود انجام داده، تهیه شود تا افکار عمومی از فعالیت‌های انجام شده آگاه شود.

این موسیقیدان می‌گوید که «صحبت‌هایی که می‌کنم برای تعریف از خود نیست؛ چون هیچگاه جزو تیم اجرایی خانه موسیقی نبوده‌ام، البته در عین حال خیلی وقت‌ها از عملکرد خانه موسیقی انتقاد کرده‌ام ولی نباید واقعیت را نادیده گرفت.»

پیرنیاکان درباره دیگر اقدامات خانه موسیقی بیان می‌کند: پیشتر خانه موسیقی تلاش کرده بود که نظر خود را از نظر فنی و هنری بر مجوز کلاس‌های موسیقی که توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود، اعمال کند تا مشخص شود چه کسی می‌تواند کارت تدریس بگیرد. این روند تا قبل از حضور دولت احمدی نژاد انجام شد و کلاس‌های آموزشگاه‌های موسیقی در حال طی کردن مسیر درست بودند و افرادی حرفه‌ای در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کردند. ولی به محض روی کار آمدن دولت احمدی نژاد این اختیار از خانه موسیقی گرفته شد. اکنون یک سال است که پس از مدت‌ها تلاش توانستیم دوباره این اختیار را به دست بگیریم.

او ادامه می‌دهد: در مدتی که این اختیار از خانه موسیقی گرفته شده بود افرادی که اصلا در کار هنری سر رشته‌ای ندارند و تنها قصد سرمایه‌گذاری روی یک کسب و کار را داشته‌اند، مجوز برگزاری کلاس آموزش موسیقی گرفته بودند. ولی ما تلاش کردیم که دوباره نظارتی بر این موضوع داشته باشیم تا جوان‌ها و خانواده‌ها آسیب نبینند؛ چون وقتی آموزشگاهی با مجوز رسمی وزارت ارشاد می‌بینند، اعتماد می‌کنند ولی نمی‌دانند چه کسی در آنجا درس می‌دهد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.